Fordem pojedziesz bez trzymanki. BlueCruise debiutuje w kolejnych modelach
Ford BlueCruise, czyli system pozwalający na jazdę bez trzymania kierownicy, debiutuje w kolejnych modelach marki. Jak to działa i gdzie z niego skorzystamy?
Ford zwiększa dostępność systemu BlueCruise, umożliwiającego automatyzację jazdy. Marka wprowadza go do modeli Puma, Puma Gen-E, Kuga i Ranger PHEV. Amerykański producent chce w ten sposób rozszerzyć ofertę nowoczesnych rozwiązań, aby kierowcy mogli korzystać z jazdy bez użycia rąk w bardziej przystępnej formie. System działa w trybie hands-off, eyes-on. Kierowca zdejmuje ręce z kierownicy, natomiast cały czas musi patrzeć na drogę.
Ford BlueCruise to według marki najbardziej rozwinięty system "hands-off" w Europie
BlueCruise działa już w ponad milionie samochodów Forda i Lincolna. Kierowcy przejechali z nim ponad 888 milionów kilometrów w USA. Dane pozyskane przez markę potwierdzają szybki rozwój technologii oraz ogromne zainteresowanie klientów. System uzyskał europejską homologację w 2023 roku. Dziś ten system funkcjonuje na 16 rynkach europejskich, co więcej uchodzi za najbardziej rozpowszechniony system tego typu. Podobne rozwiązania ma chociażby BMW, Mercedes czy Audi, ale tutaj ograniczono jeszcze zakres dostępności.
Ford BlueCruise działa tylko w "Blue Zones"
Blue Zones to drogi, na których można korzystać z systemu automatyzacji jazdy. Są to w większości autostrady i drogi ekspresowe. Niestety, typowe "krajówki" nie łapią się na listę ze względów bezpieczeństwa.
Ford BlueZones obejmują obecnie 135 tysięcy kilometrów autostrad. Kierowca może dzięki temu korzystać z BlueCruise na długich trasach, aby zmniejszyć zmęczenie podczas podróży. Przykładowo trasa Sztokholm-Rzym pozwala na użycie systemu w sześciu krajach i w teorii daje ponad 2000 kilometrów działania i około 25 godzin jazdy.
Jak to działa?
BlueCruise korzysta z radarów oraz przedniej kamery, aby czytać pasy ruchu i znaki drogowe. Jednocześnie system analizuje otoczenie. Kamera monitorująca kierowcę dba o utrzymanie jego skupienia. Auto steruje kierownicą, gazem i hamulcem, a także trzyma właściwą pozycję w pasie ruchu. Funkcja aktywuje się wyłącznie wtedy, gdy pasy pozostają dobrze widoczne, warunki drogowe sprzyjają działaniu, a kierowca patrzy przed siebie.
Kliknij tutaj, aby zobaczyć nasz test systemu BlueCruise - WIDEO
BlueCruise w Europie od 2026 roku
Ford wprowadzi system do europejskich modeli od wiosny 2026 roku. Klienci znajdą BlueCruise w autach rocznika 2026 wyposażonych w pakiet Driver Assistance Pack. Producent poda ceny przed rozpoczęciem sprzedaży.


