Honda HP-X zadebiutuje w Monterey. To jej drugi debiut, po 40 latach od prezentacji. I wciąż jest zjawiskowa

To będzie pierwszy japoński samochód od 50 lat podczas Pebble Beach Concours d'Elegance! Prototypowa Honda HP-X z nadwoziem Pininfariny, zadebiutuje ponownie, po 40 latach od prezentacji.

Zanim powstała Honda NSX, Japończycy już planowali supersamochód z silnikiem umieszczonym centralnie. Pierwszy koncept powstał w 1984 roku, a za stylistykę nadwozia odpowiadało włoskie studio Pininfarina. Możecie to sobie wyobrazić. Japońska gospodarka "ery bańki", czyli duże budżety, szaleństwo technologiczne i design słynnego włoskiego studia. Oto właśnie Honda HP-X. Możecie też ją zobaczyć na zdjęciach. A już niedługo także na żywo.

Honda HP-X - czym był ten prototyp?

Koncepcyjny HP-X pojawił się po raz pierwszy podczas targów w Turynie w 1984 roku. Miał to być wyjątkowy, bezkompromisowy superaerodynamiczny samochód sportowy z silnikiem umieszczonym centralnie.

Pininfarina umieściła w nim najmodniejsze dodatki. Dwukolorowe, biało-granatowe nadwozie z czerwonymi akcentami wykończono "lamelkami" w stylu Testarossy. Klinowata sylwetka, wysoki tył oraz spektakularna kopuła, przykrywająca wnętrze - to wszystko przemawiało do wyobraźni w połowie lat 80-ych. Zwłaszcza brak drzwi i podnoszone, pleksiglasowe zadaszenie, kryjące dwuosobowe, czerwone wnętrze, w którym rządziły przyciski i kanciaste kształty deski rozdzielczej.

No i ta technologia. Honda HP-X w szerokim zakresie korzystała z włókna węglowego oraz kevlaru, żeby utrzymać niską masę. Do tego aerodynamika była na bardzo rozbudowanym poziomie. Włącznie z hamulcem powietrznym, który mógł być uruchamiany przez kierowcę.

Do napędu służył silnik 2.0 V6 DOHC, bazujący na jednostce stosowanej przez Hondę w Formule 2.

Finalnie jednak projekt nie wyszedł poza fazę prototypu, a już kilka lat później firma zaczęła pracować nad NSX-em.

Honda HP-X

Samochód trafi do konkursu elegancji Pebble Beach

Ekipa Hondy, w połączeniu z Pininfariną, postanowiła pieczołowicie odrestaurować HP-X. Odbudowany do stanu fabrycznego samochód pojawi się publicznie podczas Monterey Car Week. Amerykańskie święto motoryzacji jak zwykle będzie areną wielu premier i pokazów. Honda HP-X pojawi się jednak w konkursie elegancji Pebble Beach, jednym z najbardziej prestiżowych na świecie. Trafi do, jakże adekwatnej, i niesamowicie interesującej klasy "Wedge-Shaped Concept and Prototypes Class" czyli konceptów w kształcie klina.

To będzie uczta dla miłośników lat 70-ych i 80-ych.

I cieszymy się, że Honda postanowiła odnowić ten prototyp - według nas wygląda fenomenalnie.