KIA EV9 2024. Koreańczycy ujawnili specyfikację. Akumulator ma prawie 100 kWh pojemności!
Nowa KIA EV9 2024 nie ma już przed nami tajemnic. Poznajcie specyfikację flagowego elektrycznego SUV-a z Korei.
Odwaga koncernu Hyundai/KIA jest naprawdę imponująca. Obie marki stawiają na odważne projekty, pod którymi kryją się zaawansowane technicznie konstrukcje. KIA EV9 2024 ujrzała światło dzienne już kilkanaście dni temu. Teraz poznaliśmy specyfikację tego auta - a ta robi wrażenie!
KIA EV9 2024 korzysta z akumulatora o pojemności 99,8 kWh
Najpierw poznaliśmy zdjęcia tego auta, które ujawniły jego stylistykę. Ta nie zmieniła się w zasadzie względem prototypu, co jest naprawdę dużym plusem tego samochodu. Teraz czas zagłębić się w technikalia.
A te też są sporym zaskoczeniem. Wbrew pozorom dużo elementów zmieniło się tutaj względem mniejszej Kii EV6. EV9 korzysta z tej samej platformy E-GMP, ale ma znacznie większy akumulator.
Ten oferuje aż 99,8 kWh pojemności, a instalacja elektryczna korzysta z architektury 800 wolt. Oznacza to przede wszystkim ogromną wydajność całego zestawu oraz możliwość korzystania z bardzo szybkiego ładowania, z mocą sięgającą 300-350 kW.
Podstawowa KIA EV9 2024 posiada jeden silnik ulokowany na tylnej osi. Oferuje on 204 KM i 350 Nm momentu obrotowego. W tym wydaniu przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 9,4 sekundy.
Mocniejszy wariant AWD oferuje 358 KM i 600 Nm. Tutaj przyspieszenie do setki wynosi równo 6 sekund, aczkolwiek nie jest to ostatnie słowo Kii. Funkcja BOOST dodaje dodatkowe 100 Nm, a przyspieszenie do 100 km/h spada do 5,3 sekundy.
KIA obiecuje zasięg na poziomie 543 kilometrów na jednym ładowaniu w najbardziej wydajnej wersji. W 15 minut przy szybkiej ładowarce zasięg zwiększymy zaś o 239 kilometrów.
Oczywiście nie zapomniano o funkcji Vehicle2Load, dzięki której auto może służyć za wielki powerbank. Oglądanie filmów z projektora gdzieś w polu lub zasilanie małej imprezy nie stanowi dla tego auta żadnego problemu.
KIA EV9 jest ogromnym samochodem
Koreańczycy zbudowali naprawdę dużego i przestronnego SUV-a. Mierzy on 5,01 metra długości, 1,98 metra szerokości i 1,75 metra wysokości. Rozstaw osi to z kolei 3,1 metra. W nadkolach znajdziemy zaś felgi w rozmiarze od 19 do 21 cali.
Dzięki takiemu rozmiarowi wygodnie ulokowano tutaj trzy rzędy siedzeń. KIA obiecuje, że w każdym z nich nie zabraknie miejsca nawet dla wysokich pasażerów. Również bagażnik nie rozczaruje swoim rozmiarem.
Na pokładzie EV9 pojawił się też lidar
Nowy system Highway Driving Pilot wprowadza autonomiczną jazdę poziomu trzeciego. W wybranych krajach, zgodnie z regulaminem ONZ nr 157, który dotyczy homologacji automatycznych trybów jazdy, będzie można jeździć bez trzymania kierownicy. Maksymalna prędkość w takim trybie to 130 km/h.
KIA EV9 ma dwa lidary i 15 czujników, dzięki którym monitoruje otoczenie i bezpiecznie utrzymuje obrany tor jazdy. Nowy system integruje też adaptacyjny tempomat i układ automatycznego parkowania.
Niebawem poznamy cennik tego samochodu
Jedno jest pewne - najtańsza wersja będzie kosztowała co najmniej 300 000 złotych. Koreańczycy szykują już jednak mniejszego SUV-a, który z EV9 będzie spokrewniony za sprawą stylistyki. Model EV5 także wykorzysta platformę E-GMP.