KIA buduje nową fabrykę, pierwszą od 25 lat. Będzie dla samochodów użytkowych
KIA właśnie ogłosiła nową strategię wprowadzenia aut użytkowych. Jednym z pierwszych jej elementów jest budowa nowej fabryki w Korei. Pierwszej od dawna.
Głównym planem marki KIA jest sprzedaż 4 milionów samochodów rocznie do 2030 roku. Jednym z kluczowych elementów, które mają pomóc osiągnąć ten cel, są samochody użytkowe. A dokładniej PBV, czyli "Purpose Built Vehicles". To właśnie dla nich ma powstać nowa fabryka w Hwaesong. To pierwszy nowy zakład produkcyjny koncernu wybudowany od 1997, kiedy powstały zakłady w... Hwaesong. To kluczowe miasto dla firmy. Nowa, czwarta w ojczyźnie, fabryka ma powstać do 2024 roku, a pierwsze auta mają zjechać z taśmy w 2025 roku, czyli już za trzy lata.
KIA PBV - Co to będzie?
Wszystkie samochody, które będą wyjeżdżać z fabryki nr 4, bazować będą na nowej "deskorolkowej" platformie eS. Pierwszym modelem z gamy ma być Kia Niro Plus. To model zaprojektowany pod kątem firm taksówkarskich oraz wynajmu. Oprócz tego w ramach grupy PBV będzie powstawać też Ray MUV. To mały keivan, w wersji dostosowanej dla osób niepełnosprawnych - jednomiejscowy z w pełni płaską podłogą.
Na elektrycznej platformie powstaną trzy główne model. Póki co znane są tylko jako Micro PBV, Mid PBC i Large PBV. Pierwsze dwa mają mieć autonomię czwartego stopnia, czyli w określonych warunkach będą mogły poruszać się samodzielnie. Ten najmniejszy ma zostać wykorzystany do realizacji miejskich dostaw - zarówno jedzenia na wynos, jak i zakupów realizowanych do domu. Większy model będzie w kilku odmianach nadwoziowych - od auta dostawczego, po Robo-Taxi. Ostatnim modelem będzie duża KIA, dostępna zarówno jako auto dostawcze, jak i wieloosobowy transporter, przydatny np. hotelom, czy firmom.
Oprócz tego plany obejmują budowę lakierni od 2023 roku. Od grudnia 2025 roku na miejscu zaczną powstawać też pickupy. Małe PBV zaczną zjeżdżać z taśmy pół roku wcześniej.
Ciekawie wyglądają projekty nowych aut. Dostawczaki KIA na razie występują w formie dość okrojonych ciemnych kształtów, ale sprawiają wrażenie niesamowicie futurystycznych. Ciekaw jestem ile zostanie z tego w seryjnych modelach. Choć patrząc na Hyundaia Staria oraz nowe projekty koreańskich firm - mogą być bliskie tym wizualizacjom.