Lamborghini Aventador SVJ - Końcowa ewolucja

Aventador ma już 8 lat. A Lamborghini w tym roku skończyło 55. Z tej okazji poznaliśmy najbardziej szalone, nastawione na "pożeranie" torów wyścigowych wcielenie dwunastocylindrowca z Sant'Agata - SVJ. 770 KM, niska masa i aktywna aerodynamika.

Wczoraj na naszym profilu na facebooku zaprezentowaliśmy pierwsze zdjęcie, które wyciekło poprzez londyńskiego dealera H.R. Owen. Teraz wiemy już wszystko.

"Nowego" Aventadora poznamy oczywiście po potężnym skrzydle z tyłu, zmienionych zderzakach, powiększonych dyfuzorach, dodatkowych wlotach na masce oraz wydechu przeniesionym wyżej, niemal pomiędzy lampy.

SVJ (SuperVeloce Jota) napędzany jest najmocniejszą V12-ką, jaka kiedykolwiek powstała w Lamborghini. Wolnossący silnik o pojemności 6,5 litra dysponuje 770 KM oraz 720 Nm momentu obrotowego. 100 km/h osiąga w 2,8 sekundy, "dwójka" na prędkościomierzu pojawia się po 8,6 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 350 km/h, a droga hamowania ze 100 km/h ma mieścić się minimalnie poniżej 30 metrów. Standardowo samochód stoi na oponach Pirelli P Zero Corsa.

W SVJ jednak to nie moc jest najważniejsza, a prowadzenie. Dlatego seryjnie wyposażony jest w skrętną tylną oś oraz aktywną aerodynamikę ALA (Aerodynamica Lamborghini Attiva). Jest to system drugiej generacji, który jest w stanie błyskawicznie zmienić docisk na niskie opory w celu osiągnięcia wysokich prędkości. Seria klap, które mogą modyfikować swój stopień otwarcia w ciągu 500 milisekund, kieruje powietrze tak, aby docisnąć samochód do ziemi, lub pozwolić mu na maksymalne wykorzystanie mocy przy przyspieszaniu. Inżynierom udało się zwiększyć naturalny docisk Aventadora o 40 %, jednocześnie pozwalając obniżyć opory powietrza o 1%. Usztywniono też stabilizatory i zmieniono (w stosunku do SV) ustawienia regulowanego zawieszenia. Do tego Aventador SVJ ma standardowo skrętną tylną oś i został mocno odelżony. "Na sucho" masa ma wynosić 1 525 kg. Użyto w tym celu m. in. dużej ilości włókna węglowego - powstała z niego m. in. pokrywa silnika, zaprojektowana do tego modelu. Nie ma ona tradycyjnych siłowników, za to jest szybko zdejmowana dzięki odpinanym klipsom - jak w motorsporcie.

Aventador SVJ powstanie w limitowanej serii - będzie ich tylko 900 sztuk. możliwe że, podobnie jak Huracan Performante, zbudowana zostanie też wersja Roadster. Póki co, oprócz samego samochodu, pokazano edycję SVJ 63 - na cześć roku założenia Automobili Lamborghini.

Cena Aventadora SVJ zaczyna się od 349 116 Euro, bez podatków.