Elektryk z manualną skrzynią biegów? Lexus rozwija wyjątkową technologię. "To będzie rewolucja"
Lexus wchodzi w świat elektryfikacji - i robi to po swojemu. Japończycy pokazali zapowiedź sportowego modelu, a inżynierowie marki pracują nad wyjątkowym rozwiązaniem, które pozwoli na stosowanie manualnej skrzyni biegów w samochodzie elektrycznym.
Mówi się, że auta elektryczne muszą być nudne. Czyżby? Lexus postawił to pytanie swoim inżynierom i dał im pole do popisu. Wszystko wskazuje na to, że ta japońska marka może stworzyć coś, co zmieni postrzeganie samochodów na prąd.
Podczas Kenshiki Forum pokazano oficjalnie elektryczny prototyp Lexus Electrified Sport, przedstawiający wizję elektrycznego supersamochodu, osiągającego setkę w 2 sekundy. A to dopiero rozgrzewka przed tym, co powstaje w centrach rozwojowych marki.
Lexus pracuje nad manualną skrzynią biegów do aut elektrycznych. To może być rewolucja
Choć trzeba podkreślić jedno - to jest nie tylko coś ciekawego, ale też małe "oszustwo". W przypadku samochodów elektrycznych stworzenie manualnej skrzyni biegów jest po prostu nieefektywne z puntku widzenia zużycia energii.
Jak więc połączyć te dwie sprzeczności? Tutaj właśnie wchodzi do akcji koncepcja inżynierów Lexusa. Ich prototypowe auto wyposażone jest w klasyczny lewarek i pedał sprzęgła. Te połączone są... z niczym.
Tak, to nie błąd. Wciskacie sobie coś, co tak naprawdę nie działa. Przynajmniej nie fizycznie, gdyż całą akcję odgrywa oprogramowanie. Software przygotowany przez Japończyków zapewnia odczucia jazdy z auta z manualną skrzynią - odpowiednio żonglując reakcją na gaz, przyspieszeniem, dźwiękiem i osiągami.
Można więc śmiało powiedzieć, że w imię radości z jazdy jesteśmy tutaj nieco oszukiwani. Przynajmniej wciąż będzie można się trochę pobawić, a to jest dobra wiadomość.
System Lexusa pracuje także z generatorem dźwięku, który zapewnia ścieżkę dźwiękową "odpowiadającą" odpowiednim obrotom. Dzięki temu jazda z takim "manualem" ma być bardziej naturalna.
Oczywiście wystarczy jeden ruch ręką, aby taki Lexus stał się klasycznym elektrykiem
Wtedy możemy znowu zapomnieć o zmianie biegów i delektować się komfortową jazdą. Proste, nieprawdaż?
Wszystko to zaprezentowano przy okazji oficjalnego debiutu modelu Electrified Sport. Kluczowe będą w nim technologie DIRECT4 (napędu na cztery koła) i ONE MOTION GRIP, czyli układu kierowniczego steer-by-wire. Dzięki tym rozwiązaniom prowadzenie samochodu stanie się dużo łatwiejsze i ciekawsze.
Cóż, pozostaje nam czekać i obserwować rozwój tej koncepcji. Może za kilka lat będzie to jedyna metoda na zabawę manualną skrzynią biegów w sportowym samochodzie na prąd.