Mazda ujawnia szczegóły diesla 3.3 Skyactiv-D i 3.0 Skyactiv-X. To rzędowe szóstki
Mazda CX-60 narobiła dużo szumu - a to nie koniec nowości japońskiej marki. Przy okazji przedstawiono unikalne 6-cylindrowe silniki - diesla i benzynę.
Mazda narobiła zamieszania - model CX-60 wywołał ogromne zainteresowanie w sieci. To całkowicie nowa era w historii marka. Opracowana od podstaw tylnonapędowa platforma korzysta z całkowicie nowych jednostek napędowych. Ofertę otwiera póki co wariant plug-in hybrid, który korzysta ze znanej jednostki 2.5 ("obróconej" do pozycji wzdłużnej), generującej wraz z silnikiem elektrycznym 327 KM.
Ale to tylko rozgrzewka, gdyż do oferty tego auta dołączą jeszcze dwie jednostki - trzylitrowa benzyna i diesel 3.3. Obydwa mają sześć cylindrów w rzędzie i oddadzą w nasze ręce dużo mocy. Tego zapewne się nie spodziewaliście.
Mazda idzie pod prąd - sześć cylindrów stanie się tutaj "standardem"
Gdy większość producentów ucieka od dużych jednostek napędowych, Mazda decyduje się na powrót do takich silników. Dlaczego? Japończycy uważają, że mogą być one wydajne, oszczędne i ekologiczne. Marka dąży do neutralności węglowej i nie boi się odważnych stwierdzeń, wedle których klasyczne jednostki mają miejsce w ofercie obok elektryków.
Zacznijmy od diesla. Na dobrą sprawę nie jest to całkowicie nowa konstrukcja. Punktem wyjścia był diesel 2.2, którego rozbudowano o dwa cylindry i przekonstruowano w oparciu o najnowsze technologie.
Na przykład inne stopy metali sprawiają, że większy pod kątem wymiarów silnik waży dokładnie tyle samo, co 4-cylindrowy diesel. Zaprojektowane od podstaw komory spalania oraz specjalny układ wykorzystujący ubogą mieszankę mają być gwarancją czystości i ekonomii.
Do tego jednostkę tą połączono z układem M Hybrid Boost, korzystającym z instalacji 48V. Dzięki temu reakcja na gaz ma być lepsza, a dodatkowo pojawi się możliwość żeglowania z wyłączonym silnikiem.
Kolejną nowością jest benzynowa rzędowa szóstka. Mazda zastosuje tutaj technologię e-Skyactiv-X
Auta z tym rozwiązaniem dostępne są już dostępne na rynku - technologia e-Skyactiv-X oferowana jest w Maździe 3. Nowa 6-cylindrowa jednostka jest rozwinięciem tej konstrukcji. Moc sięgać będzie 250 koni mechanicznych. Wszystko wskazuje na to, że będzie to silnik wolnossący, a producent obiecuje zużycie paliwa na poziomie 4-cylindrowego silnika przy znacznie lepszej dynamice.
Mazda CX-60 otwiera nową gamę
W Europie do tego modelu dołączy też większy SUV CX-80 - z trzema rzędami siedzeń. W USA z kolei zobaczymy modele CX-70 i CX-90, nieco szersze i dopasowane do standardów amerykańskich.