Mazda wygrywa spór o akcyzę dla miękkich hybryd. To doskonała wiadomość dla wielu osób i firm
Mazda wygrała spór o akcyzę dla pojazdów z silnikami typu mild hybrid. To doskonała wiadomość dla całej branży.
Mazda wygrała w sądzie spór o obniżoną akcyzę na samochody z silnikami typu mild-hybrid. Sprawa toczyła się od 2022 roku, a głównym problemem był sposób interpretacji działania napędu z systemem mild-hybrid.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej argumentował, że napęd hybrydowy musi umożliwiać jazdę wyłącznie na silniku elektrycznym. Mazda zaskarżyła tę decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ten uznał, że japońska marka ma rację, gdyż samochodem o napędzie spalinowo-elektrycznym jest każdy samochód osobowy, który jest oparty na współdziałaniu obydwu silników, spalinowego i elektrycznego. Proste, nieprawdaż?
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej złożył skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Wczoraj sprawa wreszcie dobiegła końca - i jest to "happy end" dla branży motoryzacyjnej.
Naczelny Sąd Administracyjny podtrzymał decyzję Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, przyznając miękkim hybrydom Mazdy prawo do obniżonej o 50% stawki akcyzy. Orzeczenie dotyczy systemów M Hybrid o napięciu 24V i 48V. Uznano je za pełnoprawne napędy hybrydowe w rozumieniu ustawy akcyzowej.
NSA odrzucił tę interpretację, stwierdzając, że ustawowa definicja obejmuje każdy układ współdziałający silnika spalinowego i elektrycznego. Tym samym sąd potwierdził, że miękkie hybrydy spełniają wymogi ustawowe, nawet jeśli silnik elektryczny pełni funkcję wspomagającą.
Mazda tym samym ustanowiła precedens
Wyrok ma charakter precedensowy, ponieważ obejmuje nie tylko Mazdę, lecz także wszystkich producentów oferujących samochody z układem mild hybrid. Decyzja otwiera drogę do stosowania niższej akcyzy dla pojazdów importowanych oraz sprzedawanych w kraju. Zyska na tym cała branża motoryzacyjna: importerzy, dealerzy oraz osoby prywatne sprowadzające auta z zagranicy.
Sąd zwrócił uwagę, że celem ustawodawcy było promowanie technologii ograniczających emisję CO2. Niższa akcyza miała obejmować wszystkie rodzaje napędów hybrydowych, a nie tylko te pozwalające na jazdę elektryczną bez udziału silnika spalinowego. Mazda podkreśla, że systemy M Hybrid realnie redukują zużycie paliwa i emisję, co wpisuje się w politykę klimatyczną państwa.
Sprawę skomentował Szymon Sołtysik, Dyrektor PR Mazda Motor Poland
„To ważny wyrok nie tylko dla naszej spółki, ale generalnie dla rynku, w tym samochodów używanych sprowadzanych z zagranicy. Warto zauważyć, że mniej więcej od 2019 roku samochody z różnymi formami napędów hybrydowych zaczęły się upowszechniać ze względu na coraz bardziej wymagające normy emisji CO2. Dziś,właśnie ze względu na walory ekologiczne, znakomita większość nowych pojazdów osobowych zawiera jakiś element hybrydowy, w którym napęd elektryczny wspomaga ten spalinowy i przyczynia się do obniżenia zanieczyszczenia środowiska. To właśnie względy środowiskowe stały za wprowadzeniem niższych stawek akcyzy promujących każdy rodzaj napędu hybrydowego, dlatego cieszymy się, ze w wyroku NSA zwyciężyło myślenie nie tylko logiczne, ale i ekologiczne.”
Akcyza na samochody w Polsce. Jak to wygląda?
W Polsce podatek akcyzowy na samochody osobowe uzależniony jest od rodzaju napędu i pojemności silnika. Dla pojazdów spalinowych stawka wynosi 3,1% wartości auta przy silnikach do 2000 cm3 oraz 18,6% powyżej tej pojemności. Samochody hybrydowe korzystają z obniżonej akcyzy. Wynosi ona 1,55% dla jednostek do 2000 cm3 i 9,3% powyżej tego progu. Hybrydy typu plug in z silnikiem do 2000 cm3 mogą być całkowicie zwolnione z akcyzy, podobnie jak pojazdy elektryczne


