Mercedes EQXX podniósł poprzeczkę. Przejechał 1008 kilometrów na jednym ładowaniu
To nie tylko koncept, ale w pełni użyteczna platforma do testów. Mercedes EQXX odniósł właśnie ogromny sukces - przejechał 1008 kilometrów na jednym ładowaniu.
I stało się - wreszcie mamy elektryka, który przejeżdża 1000 kilometrów na jednym ładowaniu. Dokonał tego Mercedes EQXX, będący testową platformą dla przyszłych aut na prąd ze Stuttgartu. Ten popis możliwości pokazuje, że producenci takich samochodów mają przed sobą ogromne wyzwanie, które wcale nie będzie łatwe do sprostania.
Mercedes EQXX nie jest typowym elektrykiem
Przede wszystkim stanowi popis możliwości inżynierów, którzy tutaj wycisnęli maksimum możliwości, mając do dyspozycji ogromny budżet. Postawiono więc na bardzo lekkie materiały, aerodynamiczną sylwetkę i nowoczesny napęd.
I to właśnie te elementy są sekretem EQXX-a. Nowe auta na prąd stają się coraz cięższe. Na przykład taki Mercedes EQS waży ponad 2700 kilogramów, co automatycznie ogranicza jego możliwości.
Dla porównania Mercedes EQXX waży o tonę mniej. A to oznacza, że jednostka elektryczna ma tutaj znacznie mniej pracy, aby ruszyć tę bryłę z miejsca.
Do tego fantastycznie niski współczynnik oporu powietrza (0,18) sprawia, że zużycie energii w trasie jest bardzo niskie. Mercedes udowodnił to podczas podróży, która biegła z centrum rozwojowego marki w Sindelfingen do Cassis na Lazurowym Wybrzeżu we Francji.
Cała trasa liczy dokładnie 1006 kilometrów - i tyle właśnie przejechał Mercedes EQXX na jednym ładowaniu. Zrobił to bez większego zająknięcia, poruszając się z autostradowymi prędkościami, zgodnymi z limitami na danych odcinkach.
Były korki, była też kiepska pogoda (temperatura na początku podróży nie przekraczała 4 stopni Celsjusza, później wzrosła do około 20 stopni). Mimo różnych przeszkód zużycie energii nie przekroczyło 8,7 kWh na sto kilometrów.
To wartość, która jest wciąż marzeniem dla wielu kierowców elektryków. Widać jednak światełko w tunelu - marki zauważają, że czas na zmianę kierunku. SUV-y muszą prędzej czy później ustąpić miejsca aerodynamicznym samochodom elektrycznym, gdyż tylko te zapewniają odpowiednią wydajność w trakcie jazdy.
Mercedes EQXX 2022 będzie dalej rozwijany
Technologie, które testowane są w tym aucie, będą konsekwentnie wdrażane do kolejnych elektryków Mercedesa. Miejmy nadzieję, że będzie działo się to naprawdę szybko - nie pogardzilibyśmy autem, które realnie pokonywałoby 700-800 kilometrów bez postoju przy ładowarce.