Możesz kupić Porsche 911 Turbo, o którym nawet nie słyszałeś. Istnieje tylko 14 takich samochodów

Wiecie, że istnieje Porsche 911 993 Turbo w wydaniu Cabriolet? Nigdy oficjalnie nie wyjechało na drogi, ale kilka samochodów powstało dzięki pewnemu dealerowi z Monachium.

Historia tego samochodu zaczyna się w połowie lat dziewięćdziesiątych. W ramach programu Sonderwunsch, czyli działu specjalnych zamówień Porsche, powstała wyjątkowa wersja Porsche 911 Turbo z generacji 993. Oficjalnie marka ze Stuttgartu nie oferowała już wtedy wariantu Cabriolet Turbo, ponieważ ostatni taki model, oparty na serii G z silnikiem 3.3, zniknął z rynku w 1989 roku. Pomimo tego, firma zgodziła się stworzyć niewielką partię nowych aut na specjalne życzenie jednego, bardzo specjalnego klienta.

Porsche 911 993 Turbo Cabriolet było owiane tajemnicą

Pomysł zrodził się po salonie w Genewie w 1994 roku. Fritz Haberl, szef sieci dealerskiej MAHAG Porsche w Monachium, zobaczył standardowe 993 Cabriolet. Wówczas zaproponował konstruktorom stworzenie wersji Turbo. Porsche przystało na tę ideę pod warunkiem, że Haberl zamówi co najmniej dziesięć egzemplarzy. Ostatecznie powstało 14 sztuk, z czego dziewięć miało kierownicę po lewej stronie, a pięć przystosowano do ruchu lewostronnego.

Teraz jeden z tych unikalnych samochodów trafi na sprzedaż. Nosi numer 10

W listopadzie 2025 roku dom aukcyjny Iconic Auctioneers będzie lictować samochód numer 10. Co istotne, auto nigdy wcześniej nie pojawiło się na rynku, dlatego jego debiut aukcyjny wzbudza duże zainteresowanie kolekcjonerów. Nadwozie w kolorze Amaranth Violet i niski przebieg, wynoszący tylko 8 262 mile (13 297 km), podkreślają jego idealny stan. Samochód powstał w 1995 roku, a jego historia pozostawała dotąd niemal nieznana szerokiej publiczności.

Porsche 911 993 Turbo Cabriolet

Konstrukcja z elementów dwóch generacji

Pod względem technicznym auto korzysta z rozwiązań poprzednika. Napęd stanowi 3,6-litrowy silnik M64 pochodzący z modelu 964 Turbo, rozwijający 360 KM. Jednostkę zestawiono z 5-biegową manualną skrzynią z 964 Turbo 3.6. Choć większość nadwozia pochodzi z 993 Turbo, zastosowano również tylny spojler z 964 Turbo S 3.6. Taki układ wynikał z faktu, że w momencie realizacji zamówienia Porsche nie ukończyło jeszcze prac nad 993 Turbo Coupé, dlatego inżynierowie musieli połączyć komponenty z dwóch generacji.

Wyjątkowe Porsche 911 993 Turbo Cabriolet będzie okrutnie drogim zakupem

Według szacunków, samochód może osiągnąć cenę między 700 000 a 800 000 funtów, co odpowiada około 3,42-3,91 miliona złotych według aktualnego kursu funta (4,89 PLN). Do tej kwoty należy doliczyć 12,5-procentową prowizję kupującego oraz 23-procentowy VAT, co oznacza, że całkowity koszt zakupu może sięgnąć nawet ponad 5,4 miliona złotych. Ponieważ mowa o jednym z najrzadszych i najbardziej pożądanych modeli 911 w historii, aukcja ta może stać się jednym z najważniejszych wydarzeń dla kolekcjonerów klasycznych Porsche.

Niewidzialny rozdział historii 911

Przez wiele lat istnienie 911 Turbo Cabriolet 993 było owiane tajemnicą, znaną jedynie nielicznym entuzjastom marki. Dopiero teraz, po blisko trzech dekadach, historia tego modelu wychodzi na światło dzienne.