Nadchodzi Halloween, Spyker powraca do świata żywych. Znowu chce wrócić do produkcji samochodów

Moda na Sukces, odcinek 12309: Spyker powraca z zaświatów i chce znowu produkować samochody.

Bankructwo, powrót, bankructwo, powrót, bankructwo... i kolejny powrót. Holenderska marka Spyker po raz kolejny powraca do świata żywych. Założyciel "współczesnej" reinkarnacji tej firmy, Victor Muller, ogłosił, że odzyskał pełne prawa własności intelektualnej i znaki towarowe marki. Dzięki temu przedsiębiorstwo ma szansę powrócić do działalności, koncentrując się na produkcji ręcznie budowanych supersamochodów.

Spyker pojawiał się i zniknał

Marka Spyker powróciła na rynek w 1999 roku za sprawą Victora Mullera. Chciał on przywrócić do życia legendę motoryzacji z początków XX wieku. Jednakże ponad dekadę później nieudane przejęcie marki Saab i szereg różnych dziwnych "przekrętów" doprowadziły do poważnych problemów finansowych i konieczności restrukturyzacji w 2014 roku.

Choć działalność udało się wznowić pod koniec 2015 roku, a w kolejnym roku zaprezentowano w Genewie model C8 Preliator i B6 Venator, sytuacja marki ponownie się pogorszyła. W 2021 roku Muller złożył kolejny wniosek o upadłość, gdy nie doszło do zapowiadanego zastrzyku kapitału. Od tamtej pory trwała długa batalia prawna z wierzycielami, którą właśnie zakończono.

Tu robi się ciekawie, gdyż po drodze Mullera oskarżano o oszustwa, pranie pieniędzy i szereg przekrętów. W sierpniu 2025 potwierdzono zaś, że Spyker nie ma nic poza własnością intelektualną i nazwą. Pracownicy, hale i sprzęt do budowy samochodów trafił w ręce osób przejmujących masę upadłościową.

Spyker C8 Preliator Spyder | fot. Maciej Kuchno

I teraz Spyker, tak wtem, powraca

Według zapowiedzi Victor Muller i jego zespół przygotowują nowy plan rozwoju marki, który ma zostać przedstawiony w najbliższych miesiącach. Nie wiadomo jednak, jaką dokładnie rolę Muller obejmie w przyszłej strukturze firmy. Niewykluczone, że będzie pełnił funkcję doradczą, pozostawiając codzienne zarządzanie nowemu kierownictwu. Pewne jest natomiast to, że prawa do własności intelektualnej i do nazwy ponownie trafiły do tego człowieka.

Historia tej marki zaczęła się w XIX wieku

Oryginalny Spyker powstał w 1880 roku, specjalizując się początkowo w budowie powozów, samochodów i samolotów. Produkcja zakończyła się w 1926 roku, lecz doświadczenie zdobyte w lotnictwie stało się inspiracją dla współczesnych modeli marki, które po reaktywacji w 1999 roku wyróżniały się aerodynamiczną sylwetką i detalami inspirowanymi awiacją.