Oto najkrócej produkowane samochody w historii. Niektóre modele przepadły w ekspresowym tempie!

Niektórzy producenci potrafili zainwestować miliony w modele, które przepadły bez echa i zniknęły z rynku po bardzo krótkiej karierze. Oto najkrócej produkowane samochody na świecie.

Czasami wielkie badania rynku i ogromne pieniądze wydane na rozwój modeli idą w błoto w ekspresowym tempie. Producenci aut potrafią nas zaskoczyć w bardzo nieoczekiwany sposób. Niekiedy w ich ofertach pojawiają się auta, które wytrzymują na rynku raptem kilka lat. Oto najkrócej produkowane samochody w historii - o niektórych z pewnością już zapomnieliście.

Najkrócej produkowane samochody w historii motoryzacji. Niektóre modele były przerażającą porażką

I tu zaczniemy od modelu, który teoretycznie miał być hitem, a nikt go nie chciał. Bazował na platformie znanej z Giulietty i szykował się do podboju amerykańskiego rynku. To niestety BARDZO nie wyszło.

1. Chrysler 200, druga generacja (2014-2016)

  • Produkowany: 2 lata.
  • Powód zakończenia: Słaba sprzedaż i niska ocena samochodu z perspektywy klientów

Teoretycznie początkowo popyt na ten samochód był zaskakująco duży. Sergio Marchionne, szef FCA, uznał jednak, że Chrysler 200 to niewypał, podobnie jak jego kuzyn w postaci Dodge'a Darta. W jego opinii ulokowanie tylnych drzwi względem słupka B i kanapy było fatalne i ograniczało użyteczność tego modelu. Do tego Marchionne chciał skupić się na SUV-ach, które przynosiły więcej pieniędzy. Finalnie druga generacja Chryslera 200 wytrzymała na rynku nieco ponad dwa lata.

najkrócej produkowane samochody Chrysler 200

2. Pontiac Aztek (2000-2004)

  • Produkowany: 4 lata.
  • Powód zakończenia: Kontrowersyjny design i brak akceptacji przez rynek

Miał być bestsellerem, stał się niewypałem. Pontiac Aztek to samochód, który postrzegano jako "modnego i nowoczesnego SUV-a" dla aktywnych. Z perspektywy czasu nie jest tak szokujący, jednak w momencie premiery ekspresowo okrzyknięto go najbrzydszym nowym samochodem na rynku. Do tego sprzedaż była kiepska - GM musiało sprzedawać rocznie co najmniej 30 000 aut, aby zarobić na tym modelu. W najlepszym roku (2002) było to nieco ponad 27 000 pojazdów. Tym samym GM dokładało do biznesu.

Ciekawostka: Azteka zaprojektował Tom Peters. Na szczęście udało mu się "odkuć", gdyż lata później dał nam Chevroleta Corvette C7.

3. Chevrolet HHR (2005-2011)

  • Produkowany: 4 lata (w Stanach Zjednoczonych zakończono produkcję w 2010).
  • Powód zakończenia: Zmieniające się trendy na rynku oraz słabnące zainteresowanie retrodesignem.

To był moment, w którym Chervolet uznał, że może przygotować odpowiedź na Chryslera PT Cruisera. Opracowano więc auto inspirowane klasycznym Suburbanem z lat czterdziestych, a jako bazę wykorzystano znaną i cenioną platformę Delta ze stajni GM. Nadwozie było ciekawe, wnętrze proste i plastikowe, a pod maską znalazło się kilka ciekawych silników. Sprzedaż nie była zła, ale czasy mody na takie samochody szybko przeminęły. Po wyprodukowaniu ponad 500 000 pojazdów "zgaszono światło" na linii produkcyjnej.

4. Renault Avantime (2001-2003)

  • Produkowany: 3 lata
  • Powód zakończenia: kiepska sprzedaż, wysoka cena, Matra zrezygnowała z produkcji samochodów

Wspaniała maszyna, której nikt nie zrozumiał. Zaprezentowane w 2001 roku Renault Avantime było szalonym dzieckiem Patricka Le Quementa, który uznał, ze Espace może być... świetną bazą do luksusowego coupe. Zbudowano więc unikalną ramę przestrzenną, Matra obudowała to lekkimi panelami, kokpit zaczerpnięto z Espace'a, a całą resztę opracowano z myślą o tym samochodzie. Rynek jednak nie zrozumiał tej idei i nie kupił pomysłu Renault. Łącznie wyprodukowano nieco ponad 8500 samochodów, głównie w latach 2002 i 2003. W roczniku 2001 powstało 779 Avantime'ów, w 2004 raptem 48. Francuzi planowali nawet duży lifting tego modelu, ale Matra wycofała się z produkcji aut i przeniesienie linii w inne miejsce nie było możliwe.

5. Dodge Dart (2013-2016)

  • Produkowany: 4 lata.
  • Powód zakończenia: Słaba sprzedaż oraz decyzja o skupieniu się przez FCA (Fiat Chrysler Automobiles) na SUV-ach i crossoverach.

Bliźniak Chryslera 200 podzielił jego los. Sergio Marchionne uznał, że klasyczne sedany nie mają sensu i położył nacisk na SUV-y i crossovery. Finalnie Dart powstawał w latach 2012-2016, ale jego duch został z nami na dłużej. Otóż jakimś cudem całkiem spora liczba egzemplarzy tego modelu sprzedała się w 2018 roku, a pojedyncze sztuki (fabrycznie nowe) jakimś cudem pojawiają się w rejestracjach nawet teraz.

najkrócej produkowane samochody dodge dart

6. Suzuki Kizashi (2009-2013)

  • Produkowany: 4 lata.
  • Powód zakończenia: Niska sprzedaż i wycofanie Suzuki z rynku amerykańskiego.

Bardzo ciekawy samochód o świetnych właściwościach jezdnych, który przegrał ze względu na wysoką cenę, brak zaufania do Suzuki w kwestii samochodu klasy średniej i drogi serwis. Produkcja dla rynku amerykańskiego trwała tylko 3 lata, dla europejskiego raptem 4.

7. Scion xB (pierwsza generacja 2003-2006)

  • Produkowany: 4 lata (pierwsza generacja, druga była już inna konstrukcyjnie).
  • Powód zakończenia: Zmiana strategii marki Scion i niezadowalająca sprzedaż.

Scion miał tym samochodem podbić rynek amerykański. Realnie jednak pudełkowate nadwozie i stosunkowo niewielkie wymiary nie przekonały do siebie klientów.

Lepiej poradził sobie jako Toyota bB w Japonii, gdzie produkowano go 5 lat i doczekał się drugiej serii.

8. Volkswagen Routan (2008-2013)

  • Produkowany: 4 lata.
  • Powód zakończenia: Słabe wyniki sprzedaży i krytyka za brak wyróżniających cech w porównaniu do konkurencji w segmencie minivanów.

To był poroniony pomysł. Volkswagen dogadał się z Chrylserem, aby Amerykanie produkowali dla nich dużego vana. Finalnie był to Chrysler Grand Voyager, który dostał nowy pas przedni. Klienci Volkswagena nie przekonali się do tego pomysłu. W najlepszym roku (2010) sprzedano blisko 16 000 takich samochodów.

9. Opel Signum (2003–2008)

  • Produkowany: około 5 lat
  • Powód zakończenia: Dziwny pomysł połączenia luksusowego auta i hatchbacka/kombi nie sprawdził się.

Niemcy postrzegali go jako następcę Omegi. Signum był w zasadzie Vectrą z rozstawem osi z modelu kombi, ale z dziwnym nadwoziem typu hatchback. Z tyłu zastosowano dwuosobową kanapę z wielkim podłokietnikiem. Ta koncepcja na pewno była intrygująca, ale nie przekonała klientów. Sprzedaż pozostawała na niskim poziomie.

10. Saab 9-4X (2011)

  • Produkowany: (10 miesięcy, 814 aut)
  • Powód zakończenia: Bankructwo marki

Samochód, który miał uratować Saaba, przyszedł zbyt późno. Nowe 9-5, bazujące w dużej mierze na rozbudowanej platformie Insigni, sprzedawało się nieźle, ale to nie wystarczało. Saab opracował wersję kombi, która w zasadzie nie trafiła na rynek (wyprodukowano kilkadziesiąt aut). Deską ratunku miał być Saab 9-4X, pierwszy "własny" SUV tej marki. Produkowano go 10 miesięcy, a na drogi wyjechało ponad 800 takich pojazdów.

najkrócej produkowane samochody saab 9-4x