Napęd na tylne koła, masa ekranów i... range extender. To jest nowa Mazda, oficjalnie
Oto nowa Mazda - dynamiczna wizualnie, z wielkimi ekranami (co jest niespodzianką) i dwoma rodzajami napędu. Jednocześnie jest w niej... mało genów tej japońskiej marki.
Mazda oficjalnie prezentuje model EZ-60 na targach Auto Shanghai 2025. To nowy, elektryczny SUV zbudowany we współpracy z Changanem. Auto wcześniej pojawiło się na chińskim portalu Weibo i liście MIIT – obowiązkowym etapie homologacyjnym dla pojazdów w Chinach.
Mazda EZ-60, czyli SUV na prąd - i nie tylko!
EZ-60 nie powstał wyłącznie w japońskim centrum projektowym. Oparty jest mechanicznie na chińskim aucie z grupy Changan, czyli na Deepalu S07. Wersja SUV nawiązuje do sedana EZ-6, znanego w Europie jako 6e. Nowy model może trafić na rynki poza Chinami. Prawdopodobna nazwa eksportowa to CX-6e, ale Mazda jeszcze tego nie potwierdziła. Niemniej pierwsze prototypy jeżdżą już po drogach Niemiec.
Pod względem napędu EZ-60 oferuje dwie wersje. Pierwsza to klasyczny elektryk. Druga – hybryda plug-in z silnikiem przedłużającym zasięg. Oba warianty napędzają tylko tylne koła.
Jaką specyfikację ma nowa Mazda?
Wersja elektryczna:
- Zasięg: 600 km (cykl CLTC)
- Szacowana bateria: około 80 kWh (na podstawie modelu Deepal)
- Rozkład masy: 47:53
- Zawieszenie: tylna oś wielowahaczowa, amortyzatory elektroniczne
Wersja z range extenderem:
- Silnik: 1.5-litrowy, wyłącznie jako generator
- Zasięg: ponad 1200 km (cykl CLTC)
- Bateria: 31,7 kWh LFP (dostawca: CATL)
- Zasięg elektryczny: 161 km
- Rozkład masy: idealny – 50:50
- Moc: 255 KM (silnik elektryczny), 97 KM (silnik benzynowy)
Taki podział oferty jest bardzo rozsądny. Po pierwsze - fani aut elektrycznych znajdą coś dla Ciebie. Po drugie - wersja z range extenderem zadowoli tych, co podróżują dużo w trasie. Tutaj zasięg będzie dużym atutem - ma sięgać 1300 km.
EZ-60 jest większy niż Tesla Model Y. Długość nadwozia wynosi 4850 mm, szerokość 1935 mm, a wysokość 1620 mm. Jest też dłuższy i szerszy od modelu Deepal S07. Auto stoi na 21-calowych felgach z oponami 255/40 R21.
Wnętrze: nowoczesność w stylu premium Dominantą kabiny jest ogromny, 26,45-calowy ekran centralny. Obok niego znajdują się dwa mniejsze wyświetlacze powiązane z kamerami bocznymi. Mazda montuje też wyświetlacz head-up 3D. Pojawia się pytanie, czy lusterko wsteczne również korzysta z technologii ekranowej.
System audio? Aż 23 głośniki, w tym w zagłówkach. Kierowca i pasażer mogą słuchać różnych utworów jednocześnie. Kierownica z napisem „Mazda” zastępuje klasyczne logo. Kokpit przypomina ten z modelu EZ-6, ale z większym ekranem i bardziej rozbudowaną elektroniką.
Mazda EZ-60 to bezpośrednia odpowiedź na Model Y. W Europie ma być kluczowym uzupełnieniem oferty. Niebawem powinniśmy poznać wersję przygotowaną na potrzeby Starego Kontynentu.