Niemcy chcą ratować sprzedaż elektryków. Sypnęli 4 miliardami euro na dopłaty
Niemcy uruchamiają nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Ciekawostką jest wspieranie zakupu pojazdów używanych. Kwota robi wrażenie.
Niemcy chcą pobudzić sprzedaż samochodów elektrycznych. Choć zainteresowanie takimi pojazdami rośnie, to poziom jest niższy od oczekiwanego. Stąd też decyzja o przywróceniu dopłat, które stymulują popyt na takie auta. Nowy program ruszy w styczniu 2026, a jego budżet robi wrażenie.
Na dopłaty przeznaczono 4 miliardy euro. Finanse trafią ze środków krajowego Funduszu Klimatycznego i Transformacyjnego oraz z unijnego Funduszu Społecznego na rzecz Klimatu.
Niemcy: nowy program dopłat rusza w 2026 roku. Celem jest rozpędzenie rynku samochodów elektrycznych
Dopłata wyniesie do 4000 euro i obejmie wyłącznie pojazdy o cenie netto poniżej 45 000 euro. Mechanizm nie jest skierowany do segmentu premium. Program skonstruowano tak, aby preferować samochody kompaktowe i miejskie, takie jak Volkswagen ID. Polo czy Renault 5, których produkcja odbywa się w Europie.
Dopłaty będą dostępne tylko dla w pełni elektrycznych samochodów. Z programu wyłączono hybrydy plug-in. Podstawowym warunkiem technicznym pozostaje emisja CO2 niższa niż 50 g/km w cyklu WLTP. To w praktyce eliminuje wszystkie pojazdy spalinowe i hybrydowe typu PHEV (za sprawą normy Euro-6e BIS).
Dodatkowo wprowadzono limit dochodowy, zgodnie z którym dopłata przysługuje gospodarstwom domowym o rocznych dochodach poniżej 45 000 euro. Rozwiązanie to ma zapewnić, aby program wspierał realny segment nabywców masowych, a nie klientów z grubszymi portfelami.
Ciekawostką jest wprowadzenie dopłat do używanych elektryków
Na tle innych programów europejskich przełomowa jest decyzja o objęciu dopłatami również samochodów używanych. Jest to pierwsza taka inicjatywa w Europie, która ma umożliwić przyspieszenie elektryfikacji rynku wtórnego oraz zwiększyć dostępność elektromobilności dla gospodarstw o niższych dochodach.
Wnioski będą obsługiwane przez Federalny Urząd ds. Gospodarki i Kontroli Eksportu (BAFA). Dopłata zostanie wypłacona po dokonaniu rejestracji pojazdu, co ma ograniczyć nadużycia i zapewnić, że środki zostaną przyznane wyłącznie pojazdom faktycznie wprowadzonym do eksploatacji na terenie Niemiec.
Można spodziewać się, że niektóre kraje podpatrzą pomysł wspierania zakupu używanych elektryków, aczkolwiek wiele osób wciąż kwestionuje słuszność przeznaczania pieniędzy na zakup jakichkolwiek samochodów. Sceptycy twierdzą, że elektromobilność powinna obronić się sama, a dopłaty sztucznie zwiększają popyt. Co więcej, wpływa to także na wartość rezydualną takich pojazdów, co w efekcie przekłada się na droższe finansowania i problemy z odsprzedażą.


