Nissan Skyline R34 będzie już tylko kosmicznie drogi. Właśnie stał się legalny w USA
Nissan Skyline R34 to już całkiem drogi youngtimer. Ale teraz jego ceny wystrzelą w kosmos. Po 25 latach stał się legalny w USA. To zła wiadomość dla kolekcjonerów i miłośników JDM-u.
Ostatnio pisaliśmy Wam o pewnym egzemplarzu, który trafi na aukcję i osiągnie horrendalną kwotę. Głównie dlatego, że tamten Nissan Skyline R34 GT-R był jednym z tych, które grały we franczyzie "Szybcy i Wściekli". Tymczasem podobny los czeka wszystkie R34. Od 1 maja ten samochód skończył 25 lat. A to oznacza, że otworzył się na niego olbrzymi rynek - USA. Do tej pory ten samochód nie był tam legalny.
Nielegalny Nissan Skyline R34? O co tutaj chodzi?
Amerykańskie przepisy są dość liberalne, jeśli chodzi o konstrukcję samochodu. Wiele hot-rodów i amerykańskich projektów wywołałoby zawał nawet u naszych, przyzwyczajonych do fuszerki i prowizorki, diagnostów.
Ale samochód z innego rynku? Całkowicie seryjny? No takie rzeczy to nie są legalne i w ogóle won z tym z krainy wolności i swobód obywatelskich. Samochód z obcego rynku nie może być zarejestrowany w USA bez pełnej procedury legalizacyjnej, homologacji itd. itp. Długie to i kosztowne. A jeśli coś nie zostanie dopełnione, samochód można stracić. Będzie on zabrany i zniszczony.
I dokładnie taki los spotkał kultowe, japońskie auto. Nissan Skyline R34, choć grał w wielu filmach (np. właśnie w "Szybkich i Wściekłych") nie mógł być rejestrowany w USA bez specjalnych zezwoleń i modyfikacji. Ewentualnie mógł być częścią kolekcji jako "Show and Display" - czyli nie mógł poruszać się po drogach.
A teraz już może, bo skończył 25 lat. A każdy samochód starszy niż 25 lat można zarejestrować w Stanach Zjednoczonych bez najmniejszego problemu.
Ceny wystrzelą w górę
Nie ma szans, żeby tak nie było. Już teraz ładne sztuki Skyline'a R34 nie da się kupić poniżej 100 tys. zł, a wcale nie mówimy o najbardziej pożądanym wariancie GT-R. Amerykańscy tunerzy i kolekcjonerzy rzucą się na nie niemalże od razu, co spowoduje, że samochód będzie znacznie trudniej dostępny.
No chyba, że... zamierzacie zainwestować w "prawdziwego GT-R".
Jak to?
Otóż, pierwsze "zwolnione" sztuki będą zwykłymi coupe lub sedanami. Nissan Skyline R34 GT-R był produkowany od stycznia 1999 roku. A to oznacza, że pierwsze Skyline'y GT-R pójdą w górę od nowego roku. I tak aż do sierpnia 2027, kiedy ćwierć wieku osiągną ostatnie egzemplarze. Ponieważ dodatkowo będzie to niedługo przed zakazem sprzedaży samochodów spalinowych (a w każdym razie w niektórych stanach), to ostatni moment, żeby kupić ten samochód w cenie... powiedzmy że normalnej.
Spodziewajmy się kolejnych rekordów. Jestem niemal pewien, że będzie jeszcze droższy, niż Supra MkIV.