Nowa Dacia Sandero, Sandero Stepway oraz Logan. Pakiet szokujących zmian

Zmiany są ogromne, a niektóre wręcz szokują w budżetowej marce.Nowa Dacia Sandero, Sandero Stepway i Logan naprawdę zaskakują.

Po pierwsze: nowa konstrukcja

Nowa generacja jest naprawdę całkowicie nowa - bazuje na modularnej platformie CMF. Charakteryzuje się ona mniejszą masą konstrukcji, przy jednoczesnym zwiększeniu jej sztywności i wytrzymałości. Korzyści oczywiste: Dacia Sandero i Logan zapewnia pasażerom większy poziom bezpieczeństwa, jak również emituje mniej zanieczyszczeń i mniejsze zużycie paliwa.

Pierwszym zaskoczeniem jest gama jednostek silnikowych. Rumuński producent nie oferuje w swoich nowościach silników Diesla.

Dacia Sandero

Klienci mają do wyboru trzy silniki, każdy o pojemności jednego kartonu mleka i trzech cylindrach.

  • SCe 65: wolnossący o mocy 65 KM
  • TCE 90: turbodoładowany o mocy 90 KM
  • TCE 100 ECO-G: turbodoładowany o mocy 100 KM z fabryczną instalacją gazową

Ten ostatni silnik jest według Dacii ekwiwalentem Diesla. Homologowany zasięg na obu paliwach to ponad 1 300 kilometrów (50 litrów dla benzyny oraz 50 litrów dla LPG, z czego użyteczne będzie 40 litrów).

Najsłabszą jednostkę połączono z manualną, pięciobiegową skrzynią biegów. Mocniejsze silniki mają przekładnie sześciobiegowe. Dodatkowo, do jednostki TCE 90 można zamówić debiutującą w Dacii bezstopniową skrzynię CVT.

Po drugie: bezpieczeństwo

Szok! W każdej wersji Dacia Sandero, Stepway, czy Logan ma w wyposażeniu SERYJNYM w pełni LED-owe przednie światła! Przypominam, że mowa o Dacii, produkcie budżetowym (czego zresztą nie ukrywano na prezentacji), a nie o autach segmentu premium.

Dacia Sandero

Dodatkowo debiutują systemy:

  • wspomagania ruszania na wzniesieniu.
  • wspomagania nagłego hamowania (od 7 do 170 km/h)
  • asystowania przy zmianie pasa ruchu (od 30 do 140 km/h)
  • asystowania przy parkowaniu

W kwestiach bezpieczeństwa biernego wspomniałem już o nowej platformie. Mamy też (seryjnie) sześć poduszek powietrznych, napinacze pasów (trochę dziwne, że podkreśla się to na prezentacji nowego samochodu w 2020 roku) oraz system wzywania pomocy.

Po trzecie: przestrzeń

Prezentowane auta urosły. Przede wszystkim zwiększyła się przestrzeń dla pasażerów w drugim rzędzie siedzeń (dodatkowe 42 mm przy zwiększonym rozstawie osi o 15 mm). Schowki w kabinie mają w sumie 21 litrów, a bagażnik w Sandero ma 328 litrów (gdzie Dacia wyraźnie podaje, że schowek pod podłogą bagażnika ma 18 litrów). W modelu Logan bagażnik ma aż 528 litrów oraz debiutujący organizer ułatwiający wykorzystanie tej przestrzeni.

Przekonstruowano również fotele przednie oraz tylną kanapę dla zwiększonego komfortu podróżowania. Oczywiście debiutują nowe wzory tapicerek, które zwłaszcza w modelu Stepway wyglądają dobrze - pomarańczowe przeszycia oraz wykończenia wnętrza w tym kolorze znacząco uatrakcyjniają kabinę.

Po czwarte: wyposażenie

W Dacii znajdziemy całkiem sporo wyposażenia. Automatyczne reflektory oraz wycieraczki, podgrzewane fotele przednie, szyberdach, klimatyzacja automatyczna, kamera cofania, elektryczny hamulec postojowy czy bezkluczykowy dostęp. To elementy znane z innych aut innych marek.

Pewną innowacją są systemy multimedialne. Mamy ich trzy poziomy i w każdym standardem jest fabryczny uchwyt na smartfona.

Najniższym systemem jest Media Control, który całkowicie pozbawiono wyświetlacza. W jego miejscu jest stały uchwyt na telefon, który po wgraniu bezpłatnej aplikacji łączy się z samochodem i przejmuje funkcje ekranu fabrycznego. Mamy też dwa głośniki i pełną łączność poprzez bluetooth. Przyznaję, że prostota tego rozwiązania jest genialna. Zwłaszcza, że mamy tu pełne sterowanie radiem / nawigacją z poziomu kierownicy.

Dwa kolejne systemy mają demontowany uchwyt na telefon i różnią się detalami. Tańszy, Media Display ma już 4 głośniki oraz duży, 8 calowy ekran. Posiada również wsparcie dla Apple CarPlay oraz Android Auto.

Dacia Sandero

Topowy zestaw to Media Nav, który wyposażono w szalone sześć głośników, wbudowaną nawigację oraz… BEZPRZEWODOWĄ łączność dla Android Auto oraz Apple CarPlay.

Jako ciekawostki: Logan dostał stoliki montowane w oparciach przednich siedzeń (podobne do tych z modelu Lodgy), a Sandero Stepway zapożyczone z Renault Kangoo relingi dachowe z wbudowanymi belkami poprzecznymi.

Po ostatnie: design

W przypadku Dacii jest to najczęściej aspekt pomijalny z uwagi na grupę docelową klientów, ale trzeba zaznaczyć, że nowe modele wyglądają nieźle. Nie jako Dacie, tylko jako ogólnie auta dostępne na rynku. Podobnie jak pokazany jakiś czas temu lifting Dustera, tak nowa Dacia Sandero, Sandero Stepway oraz Logan wyglądają nowocześnie i "nie-biednie".

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę zakres wprowadzonych zmian w nowej generacji trojaczków trudno nie wierzyć w ich rynkowy sukces. Zakładając, że ceny pozostaną atrakcyjne bardzo szybko zobaczymy te auta na naszych ulicach.