Oto najmniejsza hybryda z Japonii. Toyota Aygo X ma nową twarz i oszczędny napęd
Japończycy stawiają na swoją sprawdzoną technologię, nawet w najmniejszym modelu. Toyota Aygo X dostaje napis HEV na nadwoziu, ma bardzo dużo mocy i zmienia się wizualnie.
Japończycy wiedzą, co się liczy. Sprawdzona technologia z Yarisa debiutuje w najmniejszym modelu w ofercie tego producenta. Nowa Toyota Aygo X 2025 otrzymuje pełny układ hybrydowy z silnikiem 1.5 o mocy 116 KM. To dokładnie ta sama jednostka, którą znamy z Yarisa i Yarisa Cross.
Trzycylindrowy motor benzynowy 1.0 o mocy 72 KM przechodzi tym samym do historii. Nie jest to jednak zaskoczeniem - spełnienie norm z tą jednostką jest po prostu bardzo trudne. Choć zdaje się to być paradoksem, to wolnossąca konstrukcja emituje więcej CO2 niż mocniejsza hybryda.
Toyota Aygo X 2025. Hybryda, 116 KM i świetne osiągi
Nowy napęd to nie tylko większa moc, ale także realnie niższe zużycie paliwa i emisja spalin. Toyota deklaruje przyspieszenie do 100 km/h w czasie poniżej 10 sekund oraz emisję CO₂ na poziomie zaledwie 86 g/km. Baterię trakcyjną umieszczono poziomo pod tylną kanapą, co pozwoliło obniżyć środek ciężkości. Akumulator 12V powędrował do bagażnika, nie wpływając przy tym na jego pojemność. Zwrotność auta pozostała bez zmian - promień zawracania nadal wynosi 4,7 metra.
Większe nadwozie, nowy styl. To zmiana na plus
Choć rozstaw osi się nie zmienił (2,43 metra), to całkowita długość samochodu wzrosła o 76 mm i wynosi teraz 3,78 metra. To zasługa nowych zderzaków, które nadały Aygo X bardziej masywny wygląd. Przód wpisuje się teraz w nowy język stylistyczny Toyoty – z węższymi reflektorami, efektowną sygnaturą świetlną oraz przeprojektowaną atrapą chłodnicy.
Z profilu zmiany są subtelne, ale zauważalne. Pojawiły się tutaj nowe 17 i 18 calowe felgi o poprawionej aerodynamice oraz bardziej muskularne, czarne nadkola. Nowością są także lusterka z kierunkowskazami LED. Z tyłu zmiany są kosmetyczne.
Toyota stawia też na nowe wersje kolorystyczne inspirowane przyprawami: cynamonem, lawendą czy jaśminem. Opcjonalny lakier dwukolorowy z czarnym dachem oraz miękki dach z motywem grilla dodają całości indywidualnego charakteru.
Poprawiono także wnętrze
W kabinie zmodernizowano deskę rozdzielczą. Tradycyjny zestaw wskaźników zastąpił 7-calowy ekran cyfrowy. System multimedialny ma teraz większy i szybszy ekran dotykowy.
Pojawiły się też nowe rozwiązania, takie jak elektryczny hamulec postojowy, dwa porty USB-C oraz pakiet systemów bezpieczeństwa. W standardzie znajdziemy m.in. asystenta pasa ruchu, system awaryjnego hamowania i rozpoznawanie znaków.
Toyota Aygo X 2025 jako pierwsza w swojej klasie otrzyma także aktualizacje oprogramowania OTA. W wyższych wersjach pojawi się m.in. cyfrowy kluczyk, indukcyjna ładowarka czy system oczyszczania powietrza Nanoe X. Pojemność bagażnika pozostała na poziomie 231 litrów.
Kiedy i za ile?
Toyota nie ujawnia jeszcze cen ani daty premiery rynkowej. Wiadomo jednak, że Aygo X trafi do salonów w najbliższych miesiącach. Wersja z napędem hybrydowym będzie zapewne droższeaod obecnej, ale różnica powinna być uzasadniona przez zastosowane technologie i wyraźny wzrost osiągów.