Oto rajdowa Toyota GR Yaris z Polski. Powstaje w Olsztynie, ma być "tanią alternatywą"
Przed Wami rajdowa Toyota GR Yaris R4N. Ciekawostką jest to, że mówimy tutaj o całkowicie polskim projekcie.
Rajdy są drogie i nie jest to tajemnicą. Na szczęście są jeszcze ludzie, którzy chcą dać im bardziej przystępną twarz, bazując na jednej z najlepszych konstrukcji na rynku. Przed Wami nowa Toyota GR Yaris R4N, dzieło polskich inżynierów i specjalistów. Auto powstało w warsztacie K Rally Team z Olsztyna, kierowanym przez Pawła Pazia.
Toyota GR Yaris R4N to polska alternatywa dla Rally2 i Rally3
Zespół z Olsztyna postawił sobie ambitny cel - zbudować tańszą alternatywę dla samochodów Rally2 i Rally3. Kluczem było wykorzystanie seryjnego GR Yarisa, z rozbudowanym potencjałem rajdowym. W efekcie powstał projekt R4N, który łączy przystępne koszty (jak na rajdy, rzecz jasna) z osiągami pozwalającymi walczyć z mocniejszymi autami.
Serce jest seryjne - i to duży plus tego samochodu
Pod maską pracuje trzycylindrowy silnik 1.6 Turbo o mocy 315 KM, korzystający ze zwężki 33 mm i sterownika Motec M1. Jest tutaj jednak szereg zmian. Po pierwsze - moc na koła przekazuje sekwencyjna skrzynia XShift. Po drugie, zawieszenie przygotowaa renomowana firma Reiger. Samochód dostosowano też do szybkiej zmiany konfiguracji na asfalt lub szuter.
Rajdowy GR Yaris zyskał klatkę IRECO Motorsport i pełny pakiet zabezpieczeń zgodny z przepisami RSMP. Zastosowane rozwiązania umożliwiają start zarówno w polskich mistrzostwach, jak i w zawodach zagranicznych. Konstrukcja została w całości opracowana w Polsce.
Pierwsze testy wypadły bardzo pozytywnie
GR Yaris R4N trafił w ręce Kacpra Wróblewskiego oraz Teemu Asunmaa. Obaj kierowcy zwrócili uwagę na zwinność, lekkość i duży potencjał auta, które potrafi rywalizować z Rally3, a w niektórych warunkach nawet z Rally2.
Rezultaty potwierdzają te opinie. Samochód zajął drugie miejsce w Rajdzie Wisły 2025, trzecie miejsce w Rajdzie Cieszyńska Barbórka i odniósł zwycięstwo w Rally Visaginas na Litwie, wygrywając dziewięć z dziesięciu odcinków.
Teoretycznie ma to być "odrodzenie Grupy N", tańszej i przyjaźniejszej mniejszym zespołom
Twórcy określają R4N mianem „nowej Grupy N”, ponieważ samochód łączy niskie koszty utrzymania z osiągami i dostępnością dla prywatnych kierowców. Auto można rozwijać etapowo, od wersji amatorskiej po pełnoprawną rajdówkę.


