Peugeot 3008 i 5008 2024. Nowy silnik 1.2 ma miękką hybrydę i dwusprzęgłowy automat
Jest mocniejszy, w dużej mierze opracowany od podstaw, a do tego pracuje z nową skrzynią biegów. Peugeot 3008 i 5008 2024 dostają odświeżoną doładowaną jednostkę 1.2, wyposażoną w system miękkiej hybrydy. Oto co się zmieniło.
Debiut tej jednostki zapowiadano od dawna. Teraz przyszedł czas na konkrety - a te mogą zaskoczyć. Peugeot 3008 i 5008 2024 jako pierwsze dostały odświeżony silnik 1.2 PureTech. Co się w nim zmieniło? Przede wszystkim został miękką hybrydą - ale to nie wszystko!
Peugeot 1.2 PureTech 2024. 136 KM, miękka hybryda i nowa skrzynia biegów
Jest to w zasadzie opracowana od podstaw konstrukcja, z poprzednik 1.2 dzieląca tylko założenia techniczne. Nowością jest zupełnie inna turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek. Sam silnik pracuje teraz w cyklu Millera.
Oznacza to. że zawór dolotowy pozostaje otwarty znacznie dłużej, niż w standardowym silniku. Zwiększone ciśnienie w dolocie w połączeniu z przesuniętym cyklem właściwego sprężania sprawia, że silnik zachowuje wyższą moc przy zużyciu mniejszej ilości energii.
A to przekłada się na niższe zużycie paliwa. Pomaga w tym także układ miękkiej hybrydy, ulokowany w nowej, 6-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Peugeot porzuca więc 8-biegowy automat, który stosowano do tej pory.
Mała jednostka elektryczna generuje blisko 29 KM i 55 Nm. Peugeot 3008 i 5008 2024 mogą więc poruszać się w określonym zakresie prędkości bez użycia jednostki spalinowej. Na przykład jest to możliwe przy stałej niskiej prędkości, a także w formie żeglowania (do 145 km/h).
Energia gromadzona jest w akumulatorze o pojemności 432 Wh, ulokowanym pod przednim prawym fotelem. Auto korzysta z kolei z instalacji 48V.
Z kolei wciskając gaz w podłogę dostaniemy w bonusie 12 KM - na kilka chwil. Peugeot 3008 i 5008 to pierwsze modele z nowym silnikiem
Peugeot twierdzi, że nowa jednostka zaowocuje zużyciem paliwa niższym nawet o 2,5 litra (w mieście), oraz o 0,7 litra w trasie. Do tego spadła też emisja CO2 - aż o 20 g/km.
Peugeot 3008 i 5008 2024 jako pierwsze dostają nowy silnik, ale lada chwila trafi on do całej gamy marki. Znajdziecie go w 208, 2008, 308 i 408. Liczcie też na to, że nowa jednostka pojawi się w Oplach, Citroenach, DS-ach i innych markach grupy Stellantis. Nie zabraknie jej również w spalinowej wersji Jeepa Avengera.
Oficjalna sprzedaż ruszy już niebawem. Wtedy też poznamy kompletny cennik tego modelu.