Peugeot naprawdę zrobił "kwadraturę koła". To poligon doświadczalny dla 208-ki

Peugeot Polygon wygląda niczym żywcem wyjęty z gry, ale warto dokładnie mu się przyjrzeć. To zapowiedź kolejnej generacji 208-ki.

  • Peugeot Polygon zapowiada kierunek, w którym pójdzie kolejna generacja 208-ki
  • Nowy model korzysta z zapożyczeń wizualnych z 205-ki i 504-ki
  • Francuska marka zaprezentowała też nową koncepcję wnętrza

A więc myśleliście, że żadna marka nie odważy się na stworzenie "kwadratowej kierownicy"? Nic bardziej mylnego. Przed Wami Peugeot Polygon, czyli "poligon doświadczalny" (doceńcie grę słów) i zapowiedź kolejnego wcielenia modelu 208. Francuska marka stawia na futurystyczny styl i szykuje kilka szalonych nowości. Lepiej zapnijcie pasy...

Peugeot Polygon wygląda niczym samochód z gry. A wnętrze? Co tu się wyprawia...

Zacznijmy jednak od nadwozia. Owszem, to prototyp, do tego z gatunku "szalonych", niemniej kilka rzeczy przyciąga w nim uwagę. Przede wszystkim przyjrzyjcie się uważnie słupkowi C. Wygląda znajomo? Owszem, gdyż czerpie garściami z kultowej już 205-ki. To samo tyczy się linii tyłu, która również nawiązuje do popularnego malucha marki sprzed lat.

Pas przedni z kolei łączy cechy 205-ki i równie cenionej dużej 504-ki. Sama linia boczna jest dość specyficzna, a mocno wysunięta przednia szyba sprawia, że auto wygląda niczym wagonik jakiejś autonomicznej kolejki. Niemniej to jest kierunek, który Francuzi zamierzają wdrażać w życie od przyszłego roku.

Peugeot Polygon 208

Poza tym, gdybyśmy obok postawili "wirtualną" Corsę Vision Gran Turismo, to zauważycie, że wiele elementów łączy te samochody. To nie jest przypadek - obydwa skorzystają z nowej platformy STLA Small, dla miejskich elektryków.

Teraz jest drogo, niebawem będzie tanio. Mowa o systemie steering-by-wire

Gdy zajrzycie do kokpitu, to zobaczycie w nim... pustkę - i wielki "prostokąt". Kierownica o nietypowym kształcie, nazywana przez markę Hypersquare, pojawi się w produkcyjnych samochodach. W jakiej formie? Tego jeszcze nie wiemy, ale boję się finalnego wydania tego pomysłu.

Peugeot Polygon to zapowiedź nowego wcielenia kokpitu i-Cockpit. Za kierownicą w zasadzie nic nie ma, poza dużym wyświetlaczem HUD. Nie spodziewałbym się jednak, że będzie on seryjnym wyposażeniem tego samochodu. Poza tym nosząc okulary z polaryzacyjnymi szkłami, w przypadku większości HUD-ów nasza wizja delikatnie mówiąc... znika.

Peugeot Polygon 208

Kolejnym kluczowym elementem w przypadku koncepcji kierownicy Hypersquare jest układ kierowniczy steer-by-wire. Nie ma tutaj fizycznego połączenia z kołami, a całość realizuje elektronika. Czy faktycznie taki system pojawi się w 208-ce? Mam pewne wątpliwości, aczkolwiek w innych modelach Peugeot może z nim eksperymentować.

Francuzi podali datę graniczną, która będzie początkiem wdrażania tych zmian. Mowa o roku 2027. Wtedy też na drogi powinna wyjechać nowa 208-ka, która w ofercie zaparkuje obok obecnego modelu.

Obydwie wersje pozostaną w gamie równolegle. Po co? Ta aktualna zachowa silniki spalinowe, nowa zaś będzie już wyłącznie elektryczna...