Dwanaście lat, milion samochodów. Porsche Macan otwiera szampana

Porsche Macan osiągnęło wynik, który w perspektywie tej marki jest naprawdę imponujący.

Porsche świętuje ważny kamień milowy w historii modelu Macan. Kompaktowy SUV, który zadebiutował w 2013 roku, właśnie przekroczył próg miliona wyprodukowanych egzemplarzy. To najszybciej sprzedający się model w historii marki - Cayenne potrzebowało aż 18 lat, by osiągnąć podobny wynik. O 911 nie ma co wspominać, gdyż na pierwszy milion czekało aż... 54 lata!

Porsche Macan, czyli 11 lat sukcesów i dwa liftingi

Produkcję Macana rozpoczęto pod koniec 2013 roku w zakładach w Lipsku, a pierwsze dostawy ruszyły kilka miesięcy później. Od samego początku SUV cieszył się ogromnym zainteresowaniem. W wielu latach był najchętniej wybieranym modelem Porsche, choć okresowo ustępował miejsca większemu Cayenne.

Wersja spalinowa, mimo 12 lat na rynku, wciąż pozostaje w produkcji w wybranych krajach, w tym w Stanach Zjednoczonych. Model przeszedł dwie modernizacje, które pozwoliły utrzymać go w grze do czasu pełnej elektryfikacji gamy.

Teraz prowadzenie przejął model elektryczny

Spalinowe Porsche Macan jest już na ostatniej prostej. Wiadomo jednak, że wersja elektryczna trafiła na linię produkcyjną w 2024 roku i nabrała rozpędu. Obecnie odpowiada już za 60% globalnej sprzedaży modelu. Wynika to jednak głównie z faktu, że wersja spalinowa nie jest już dostępna na rynkach unijnych.

Porsche Macan produkcja

To wciąż "mały" producent, ale takie wyniki mają dla Porsche wielkie znaczenie

Choć milion sprzedanych egzemplarzy robi wrażenie, trzeba pamiętać, że Porsche to wciąż stosunkowo niewielki producent. Porównajcie te liczby chociażby z gigantem z Japonii. Toyota sprzedała ponad 10 milionów samochodów w samym 2024 roku. W całej 75-letniej historii Porsche tylko trzy modele przekroczyły granicę miliona sztuk – Macan właśnie dołączył do tego ekskluzywnego grona.

Kompaktowy SUV pozostaje jednym z filarów oferty marki z Zuffenhausen. Niemcy obawiają się jednak, że sam nie podoła z pociągnięciem marki. Marża na aucie elektrycznym jest niższa, a popyt na takie samochody spowolnił. Tym samym wszystko wskazuje na to, że Porsche zdecyduje się na stworzenie nowej wersji spalinowej. Regularnie pojawiające się na tablicach ze Stuttgartu zamaskowane nowe Audi Q5 sugeruje, że weryfikacja konstrukcyjnego bliźniaka już ruszyła.