Porsche robi coś, na co niewielu producentów ma odwagę. Wyścigowe auto trafi na drogi

Tak, to nie pomyłka - Porsche 963, czyli wyścigowa maszyna startująca w kategorii LMDh, ma trafić na drogi publiczne.

Właśnie mija równo 50 lat od momentu, w którym Porsche podjęło się niemożliwego. Ich wybitna wyścigowa maszyna, 917, dostała wersję drogową, z pełną homologacją. Zasadniczo dopasowanie takiej maszyny do wymagań ruchu publicznego jest piekielnie trudne. Tu jednak z tego zadania wywiązano się wzorowo. Teraz, pół wieku później, marka z Zuffenhausen chce zrobić to kolejny raz. W między czasie pojawiły się jeszcze takie maszyny jak 911 GT1, czy 935. Teraz przyszedł czas na ich najnowsze dziecko - Porsche 963, które świetnie radzi sobie w serii LMDh.

Porsche 963 z homologacją drogową może być szaloną maszyną. To będzie coś wyjątkowego

Punktem wyjścia dla drogowej wersji "pierwowzoru", do którego odnosi się Porsche, był model 917-030. Torowy wariant dopasowano do wymagań przepisów ruchu drogowego. Zleceniodawcą projektu był Gregorio Rossi di Montelera. Wyścigową maszynę uzbrojono m.in. w kierunkowskazy, klakson, tłumiki oraz koło zapasowe. Wnętrze wykończono skórą Hermès i tkaniną, zachowując sportowy charakter.

Porsche nie potwierdziło oficjalnie szczegółów dotyczących nowego modelu. Spekuluje się o limitowanej produkcji konkurującej z hipersamochodami takimi jak Aston Martin Valkyrie czy Red Bull RB17. Nie wyklucza się również stworzenia unikatowego egzemplarza dla wybranego kolekcjonera. Prezentacja może odbyć się podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans w weekend 15 czerwca 2025 roku.

Wyścigowe 963 czerpie z wyścigowych maszyn sprzed lat

963 startuje w kategorii LMDh od sezonu 2023. Samochód opracowano we współpracy z firmą Multimatic z Kanady. Napęd stanowi 4,6-litrowy silnik V8 biturbo. Jego korzenie są bardzo ciekawe. Dlaczego? Po pierwsze - mówimy tutaj o silniku wywodzącym się z wyścigowej maszyny RS Spyder, która startowała w wyścigach długodystansowych w latach 2005-2010.

Po drugie - później ten sam blok wykorzystano jako punkt wyjścia dla konstrukcji stosowanej w modelu 918 Spyder. Jednostkę spalinową wspiera tutaj standardowy układ hybrydowy Bosch, Williams i Xtrac.

Porsche 963 2025

Porsche 963 wykorzystuje aerodynamikę dostosowaną do wymagań WEC i IMSA. Karoseria wyróżnia się klasycznym motywem barw Porsche Motorsport, łączącym biel, czerwień i czerń. Samochód startuje zarówno w Długodystansowych Mistrzostwach Świata (WEC), jak i w amerykańskiej serii IMSA WeatherTech SportsCar Championship.

W kategorii LMDh Porsche 963 rywalizuje z modelami BMW, Cadillac oraz Acura. Auto osiąga moc około 680 KM, zgodnie z limitem Balance of Performance. Napęd trafia na tylne koła za pośrednictwem siedmiobiegowej skrzyni biegów. Porsche Penske Motorsport odpowiada za obsługę zespołów fabrycznych. Partnerzy prywatni także otrzymali egzemplarze do startów w wybranych wyścigach.

Model 963 przeszedł intensywne testy w Europie i USA przed pierwszym sezonem. Porsche inwestuje w rozwój układu napędowego i optymalizację zużycia opon. Zespół wykorzystuje doświadczenie zdobyte podczas programu 919 Hybrid w kategorii LMP1.