Elektryki pojadą po buspasach. Prezydent złożył podpis, przywilej ma datę wygaśnięcia

Buspasy pozostają dostępne dla samochodów elektrycznych. Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy prawo o ruchu drogowym.

Buspasy dalej będą dostępne dla samochodów elektrycznych. Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację prawa o ruchu drogowym z druku sejmowego nr 1677. Ten zapis usuwa wcześniejszy termin 1 stycznia 2026 roku i zastępuje go nową datą. Decyzja kończy wielomiesięczne niepewności dotyczące możliwości korzystania z buspasów przez pojazdy zeroemisyjne.

Buspasy dla elektryków zostają - ale jest data graniczna

Nowe przepisy wydłużają obowiązywanie przywileju o dwa lata, do 31 grudnia 2027. Kierowcy aut elektrycznych oraz pojazdów wodorowych nadal mogą korzystać z pasów dla autobusów. Dotyczy to wyłącznie samochodów elektrycznych i pojazdów napędzanych wodorem.

Hybrydy plug-in oraz klasyczne hybrydy pozostają w korkach z innymi samochodami spalinowymi - co jest dość oczywiste. Pojazd musi posiadać zielone tablice rejestracyjne lub naklejkę EE (dla aut, które mają starsze białe tablice). Dzięki temu policja i zarządcy dróg szybko identyfikują auta uprawnione do wjazdu na buspas.

Według ekspertów możliwość jazdy buspasami "napędza" zainteresowanie elektromobilnością

Możliwość omijania korków, obok darmowego parkowania, należy obecnie do najważniejszych argumentów przy wyborze auta elektrycznego. Badanie EV Klub Polska wskazuje, że co piąty kierowca traktuje tę możliwość jako kluczowy czynnik zakupu.

Samochody elektryczne Buspasy

W dużych miastach zator drogowy potrafi wydłużyć czas dojazdu nawet o pół godziny, a buspas pozwala oszczędzić dużo czasu. Zatem przepis realnie wpływa na codzienne użytkowanie pojazdów elektrycznych oraz zachęca do ich zakupu. Po polskich drogach jeździ już ponad sto tysięcy takich aut, a ich liczba ta rośnie z każdym miesiącem.

Pierwszy projekt przedłużenia przywileju trafił na biurko prezydenta w listopadzie 2025 roku. Dokument zawierał jednak dodatkową poprawkę dotyczącą finansowania Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Prezydent uznał ją za niezgodną z konstytucją i zawetował całą ustawę.

Wtedy buspasy nie stanowiły problemu, a sporna była jedynie część dotycząca finansów publicznych. Druk sejmowy nr 1677 pozbawiono kontrowersyjnych zapisów. Prezydent podpisał nową ustawę bez zastrzeżeń i uwag. W komunikacie podkreślił, że zaproponował premierowi Donaldowi Tuskowi konsultacje przyszłych projektów ustaw na wcześniejszych etapach prac. Jego zdaniem uniknie to powtarzania błędów legislacyjnych.