Sprzedaż pojazdów zelektryfikowanych idzie w górę. W Europie o 31%, ale reszta świata ma inne tempo
Prąd górą. Sprzedaż pojazdów zelektryfikowanych rośnie, aczkolwiek ta kategoria uwzględnia nie tylko elektryki, ale także hybrydy plug-in. Liczby są naprawdę imponujące.
Rynek samochodów elektrycznych i hybryd plug-in rośnie. W sierpniu 2025 klienci kupili 1,7 miliona samochodów. To o 15 procent więcej w skali rok do roku i o 5 procent więc w skali miesiąc do miesiąca. Od stycznia do sierpnia sprzedaż pojazdów zelektryfikowanych (elektrycznych i plug-in hybrid) sięgnęła 12,5 miliona sztuk. Dynamika słabnie, lecz udział samochodów stricte elektrycznych nadal rośnie.
Sprzedaż pojazdów zelektryfikowanych (samochody elektryczne i hybrydy plug-in) w skali globalnej wygląda imponująco
Firma Rho Motion raportuje naprawdę imponujące liczby. Na całym świecie sprzedano 12,5 miliona samochodów elektrycznych i PHEV od początku roku. To aż o 25 procent więcej w skali rok do roku. Sam sierpień przyniósł około 1,7 miliona rejestracji. Wnioski są bardzo proste: sprzedaż takich samochodów rośnie w ekspresowym tempie, choć nie wszędzie w taki sam sposób. Zmieniają się też oczekiwania klientów, a coraz więcej osób skłania się ku samochodem plug-in hybrid. Dla niektórych to idealny kompromis, zapewniający bezemisyjną jazdę na co dzień.
Różnice są widoczne gołym okiem. Chiny i Europa to skrajnie różne bajki
Chiny utrzymują pozycję lidera. Sprzedaż wzrosła tutaj o 6 procent w skali roku w sierpniu. To, co ciekawe, wynik poniżej oczekiwań. W 2024 roku państwowe programy wsparcia podbiły bazę porównawczą. Stąd niższa dynamika w 2025 roku.
Tymczasem Europa wyraźnie przyspiesza. Wynik od początku roku jest aż o 31 procent wyższy w skali rok do roku. Popyt rośnie wraz z rozbudową infrastruktury. Producenci poprawiają dostępność modeli elektrycznych i ofert finansowania, ale jednocześnie rozwijają także gamę hybryd plug-in. W ten sposób wybór zelektryfikowanego samochodu staje się dużo łatwiejszy, ale niekiedy też... obowiązkowy. Alternatyw jest coraz mniej.
Tymczasem w Ameryce Północnej sytuacja wygląda zupełnie inaczej
Ameryka Północna notuje jedynie sześcioprocentowy wzrost w skali roku. Stany Zjednoczone zyskały impuls do działania w sierpniu. Wpływ na to miało wycofanie federalnej ulgi podatkowej z końcem września. Kanada, co ciekawe, hamuje w kwestii elektromobilności. Po wstrzymaniu programu iZEV sprzedaż pojazdów elektrycznych spadła o jedną trzecią.
Reszta świata
Rynki poza Chinami, Europą i Ameryką przyspieszają najszybciej - i to może być zaskoczeniem. Tak zwane "rynki wschodzące" stają się kolebką samochodów elektrycznych. Sprzedaż wzrosła tam o 44 procent, a wolumen sięgnął około 1 miliona aut. To mocny sygnał dla producentów planujących ekspansję w różnych zakątkach świata
Sprzedaż samochodów elektrycznych i hybrydowych (plug-in), styczeń-sierpień 2025
| Region | Sprzedaż 2025 YTD | Zmiana r r |
|---|---|---|
| Chiny | ok. 7,5 mln | +25% |
| Europa | ok. 2,7 mln | +31% |
| Ameryka Północna | ok. 1,3 mln | +6% |
| Reszta świata | ok. 1,0 mln | +44% |
| Globalnie | 12,5 mln | +25% |


