W Warszawie wystawiono PIERWSZY mandat za nielegalny wjazd do SCT. Już wystarczy

Stało się - Strefa Czystego Transportu była "teorią", teraz stała się praktyką. W Warszawie wystawiono pierwszy mandat.

Do tej pory Strefa Czystego Transportu (SCT) w Warszawie była "martwym" wynalazkiem. Po raz pierwszy jednak przepisy, które obowiązują od ponad roku, zostały wykorzystane.

W połowie listopada straż miejska w Warszawie ukarała kierowcę za "nielegalny" wjazd do SCT. Sprawa dotyczyła zdarzenia na Pradze Północ i dotknęła kierowcę auta niespełniającego wymaganych norm emisji spalin.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Maksymalny mandat to 500 złotych

Strażnicy miejscy zastosowali artykuł 96c Kodeksu wykroczeń. Przepis przewiduje karę za złamanie zakazu wjazdu do Strefy Czystego Transportu, a mandat w takiej sytuacji może wynieść maksymalnie 500 złotych (oczywiście bez punktów karnych). Kierowca odpowiada więc za samo naruszenie, a nie za wykroczenie drogowe.

Strefa Czystego Transportu SCT Mandat

Teoretycznie do SCT można wjechać do czterech razy. Strażnicy monitorują strefę kamerami

Uchwała Rady Warszawy, która reguluje zasady funkcjonowania strefy, dopuszcza pewną elastyczność we wjeżdżaniu do SCT. W ciągu roku kierowca może wjechać do strefy autem niespełniającym wymaganych norm emisji cztery razy. Piąty i każdy kolejny wjazd można zakwalifikować jako wykroczenie. Teoretycznie więc trzeba mieć po prostu pecha i pięć razy trafić na samochód monitorujący strefę.

Funkcjonariusze straży miejskiej korzystają obecnie z czterech kamer, podczas gdy na początku dysponowali tylko jednym urządzeniem. Sprzęt pracuje w połączeniu z komputerem, który ma dostęp do bazy CEPiK. System automatycznie weryfikuje dane pojazdów wjeżdżających do strefy i notuje liczbę wjazdów. W patrolach biorą udział także pracownicy Zarządu Dróg Miejskich - odpowiadają oni za rozstawienie kamer oraz obsługę techniczną zestawu używanego do nadzoru nad SCT.

SCT w Warszawie - jaki ma zakres obowiązywania?

Warszawska Strefa Czystego Transportu obejmuje większość Śródmieścia oraz fragmenty przyległych dzielnic. W skład obszaru wchodzą części Mokotowa, Woli, Żoliborza, Pragi Południe oraz Pragi Północ. Łącznie miasto wyznaczyło około 37 kilometrów kwadratowych. To w przybliżeniu siedem procent powierzchni stolicy.

Granice strefy pokrywają się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczają je aleja Prymasa Tysiąclecia, Aleje Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, aleja Stanów Zjednoczonych, ulica Wiatraczna oraz tory północnej obwodnicy kolejowej aż do alei Prymasa Tysiąclecia. Ulice graniczne pozostają poza strefą. Problem w tym, że obszar SCT można objechać, ale wymaga to nadłożenia absurdalnej liczby kilometrów. Jak dobrze wiemy oznacza to też wyższe spalanie i wyższą emisję.

Jakie pojazdy nie wjadą do Strefy Czystego Transportu?

Ograniczenia dotyczą zarówno aut benzynowych, jak i z silnikiem Diesla, w tym również aut z instalacją LPG. Do strefy nie mogą wjeżdżać pojazdy benzynowe i wyposażone w instalację LPG, wyprodukowane przed 1997 rokiem lub niespełniające normy Euro 2. Zakaz obejmuje także pojazdy z silnikiem diesla, które mają więcej niż 19 lat lub nie spełniają normy Euro 4.

Od 2026 roku pojazdy benzynowe i LPG będą musiały spełniać normę Euro 3 lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2000 roku. Jednocześnie pojazdy z silnikiem diesla będą musiały spełniać przynajmniej normę Euro 5 lub pochodzić z co najmniej 2009 roku.

Też możesz sprawdzić swój samochód

Na stronie Zarządu Dróg Miejskich działa zakładka "Sprawdź swój pojazd". Możecie tam wprowadzić dane auta, aby ustalić, czy Wasz samochód spełnia wymagania i ma prawo wjazdu do strefy.