Suzuki Swift - dane techniczne, wyposażenie

Suzuki wraca ze zdwojoną siłą do walki w segmencie, w którym czuje się najlepiej. Czwarta generacja Swifta bierze na celownik hatchbacki klasy B cieszące się uznaniem europejskich klientów.

Suzuki Swift to chyba najważniejszy model w aktualnej gamie japońskiego producenta. Obecny na rynku od 12 lat trafił już do ponad 5 400 000 klientów, co zapewnia Swiftowi tytuł bestselera tej marki. Liczba ta nie wzięła się znikąd, dlatego czwarta generacja miejskiego hatchbacka została opracowana z należną pieczołowitością.

Stylistyka nowego modelu, choć zupełnie inna od "nadętego", spuchniętego designu poprzednika, korzysta z kilku sztuczek optycznych zastosowanych przez Suzuki już wcześniej. Mowa m.in. o dachu i słupkach A w kontrastowym kolorze. Tym razem Suzuki poszło jednak o krok dalej i kształtując słupek C na wzór charakterystycznej płetwy znanej z DS3, "odcięło" zupełnie dach. Swift wydoroślał w czwartym wcieleniu i dzięki nowemu designowi nie sprawia już wrażenia "niepoważnie słodkiego autka". Paleta nadwoziowa japońskiego hatchbacka ograniczy się do wersji 5-drzwiowej z powszechnie stosowanym już zabiegiem polegającym na "ukryciu" klamki tylnych drzwi.

2017 Suzuki Swift | fot. Maciej Kuchno

Czwarte wydanie Swifta to jednak nie tylko nowy wygląd. Najważniejsze zmiany zaszły bowiem pod karoserią japońskiego mieszczucha. Nowego Swifta zbudowano na ultralekkiej płycie podłogowej Suzuki Baleno. Dzięki temu w porównaniu z i tak dość lekkim poprzednikiem hatchback stracił na wadze 120 kg. Oznacza to, że w podstawowej wersji SZ3 waży zaledwie 890 kg! A przy tym może zabłysnąć trochę bardziej sportowym i prestiżowym charakterem od praktyczniejszego Baleno. Długość Swifta zmalała nieznacznie, bo do 3840 (o 10 mm), zwiększył się za to rozstaw osi - o 20 mm. Pojemność bagażnika wzrosła o 54 l, co daje raczej przeciętny w tej klasie wynik na poziomie 254 l.

W samochodzie będą dostępne dwa silniki benzynowe: 1.2 Dualjet (90 KM, 120 Nm) rozpędzający Swifta do 100 km/h w 11,9 s oraz 3-cylindrowy 1.0 Boosterjet (110 KM, 170 Nm). Auto będzie dostępne w trzech wersjach wyposażenia: SZ3, SZ-T i SZ5. Wariant podstawowy otrzymamy tylko z jednostką 1.2 Dualjet sprzężoną ze skrzynią manualną. W skład wyposażenia bazowej wersji wchodzą takie elementy, jak 6 poduszek powietrznych, klimatyzacja, obszyta skórą kierownica, radio DAB z funkcją połączenia Bluetooth, elektrycznie sterowane przednie szyby, przyciemniane tylne, światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED i 15-calowe koła (z kołpakami).

2017 Suzuki Swift

Druga wersja, nazwana SZ-T jest dostępna z turbodoładowanym, 3-cylindrowym silnikiem 1.0 Boosterjet. Oprócz wyposażenia z SZ3 na jej pokładzie znajdziemy także kamerę cofania, umożliwiający podłączenie smartfona system infotainment z 7-calowym ekranem, 16-calowe alufelgi i światła przeciwmgłowe. I na koniec crème de la crème, czyli wersja SZ5. Zamawiając ją, dostajemy dodatkowo automatyczną klimatyzację, 16-calowe polerowane obręcze aluminiowe, nawigację satelitarną, elektrycznie sterowane tylne szyby, bezkluczykowy dostęp i start oraz Advanced Forward Detection System, czyli "wszechwi(e)dzące oko bezpieczeństwa" czuwające nad sytuacją przed pojazdem. System ten, wyposażony w aktywny tempomat, w razie potrzeby sam wyhamuje auto, ostrzeże przed nieplanowaną zmianą pasa ruchu, a także wykryje pieszego na jezdni - co ważne, nawet po zmroku.

W nowym Swifcie pojawi się także znany z Baleno prosty system hybrydowy SVHS, określany jako "miękka hybryda". Po raz pierwszy będzie dostępny także z silnikiem Boosterjet, co ogranicza emisję CO2 do poziomu 97 g/km. Zupełną nowością w porównaniu do Baleno będzie też znany z mniejszego Ignisa i większej Vitary system ALLGRIP AUTO, przenoszący moc na wszystkie koła. Można zamówić go opcjonalnie w najbogatszej wersji SZ5.

2017 Suzuki Swift | fot. Maciej Kuchno

I na koniec informacja, na którą czekała zapewne większość z Was. Suzuki Swift Sport powinno dołączyć do oferty w 2018 roku. Najprawdopodobniej będzie napędzane przez 140-konną jednostkę 1.4 Boosterjet pochodzącą z turbodoładowanego Suzuki Vitara S. Cywilny Swift wejdzie do sprzedaży jeszcze w czerwcu tego roku.