Suzuki Swift - dane techniczne, wyposażenie
Suzuki wraca ze zdwojoną siłą do walki w segmencie, w którym czuje się najlepiej. Czwarta generacja Swifta bierze na celownik hatchbacki klasy B cieszące się uznaniem europejskich klientów.
Suzuki Swift to chyba najważniejszy model w aktualnej gamie japońskiego producenta. Obecny na rynku od 12 lat trafił już do ponad 5 400 000 klientów, co zapewnia Swiftowi tytuł bestselera tej marki. Liczba ta nie wzięła się znikąd, dlatego czwarta generacja miejskiego hatchbacka została opracowana z należną pieczołowitością.
Stylistyka nowego modelu, choć zupełnie inna od "nadętego", spuchniętego designu poprzednika, korzysta z kilku sztuczek optycznych zastosowanych przez Suzuki już wcześniej. Mowa m.in. o dachu i słupkach A w kontrastowym kolorze. Tym razem Suzuki poszło jednak o krok dalej i kształtując słupek C na wzór charakterystycznej płetwy znanej z DS3, "odcięło" zupełnie dach. Swift wydoroślał w czwartym wcieleniu i dzięki nowemu designowi nie sprawia już wrażenia "niepoważnie słodkiego autka". Paleta nadwoziowa japońskiego hatchbacka ograniczy się do wersji 5-drzwiowej z powszechnie stosowanym już zabiegiem polegającym na "ukryciu" klamki tylnych drzwi.
Czwarte wydanie Swifta to jednak nie tylko nowy wygląd. Najważniejsze zmiany zaszły bowiem pod karoserią japońskiego mieszczucha. Nowego Swifta zbudowano na ultralekkiej płycie podłogowej Suzuki Baleno. Dzięki temu w porównaniu z i tak dość lekkim poprzednikiem hatchback stracił na wadze 120 kg. Oznacza to, że w podstawowej wersji SZ3 waży zaledwie 890 kg! A przy tym może zabłysnąć trochę bardziej sportowym i prestiżowym charakterem od praktyczniejszego Baleno. Długość Swifta zmalała nieznacznie, bo do 3840 (o 10 mm), zwiększył się za to rozstaw osi - o 20 mm. Pojemność bagażnika wzrosła o 54 l, co daje raczej przeciętny w tej klasie wynik na poziomie 254 l.
W samochodzie będą dostępne dwa silniki benzynowe: 1.2 Dualjet (90 KM, 120 Nm) rozpędzający Swifta do 100 km/h w 11,9 s oraz 3-cylindrowy 1.0 Boosterjet (110 KM, 170 Nm). Auto będzie dostępne w trzech wersjach wyposażenia: SZ3, SZ-T i SZ5. Wariant podstawowy otrzymamy tylko z jednostką 1.2 Dualjet sprzężoną ze skrzynią manualną. W skład wyposażenia bazowej wersji wchodzą takie elementy, jak 6 poduszek powietrznych, klimatyzacja, obszyta skórą kierownica, radio DAB z funkcją połączenia Bluetooth, elektrycznie sterowane przednie szyby, przyciemniane tylne, światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED i 15-calowe koła (z kołpakami).
Druga wersja, nazwana SZ-T jest dostępna z turbodoładowanym, 3-cylindrowym silnikiem 1.0 Boosterjet. Oprócz wyposażenia z SZ3 na jej pokładzie znajdziemy także kamerę cofania, umożliwiający podłączenie smartfona system infotainment z 7-calowym ekranem, 16-calowe alufelgi i światła przeciwmgłowe. I na koniec crème de la crème, czyli wersja SZ5. Zamawiając ją, dostajemy dodatkowo automatyczną klimatyzację, 16-calowe polerowane obręcze aluminiowe, nawigację satelitarną, elektrycznie sterowane tylne szyby, bezkluczykowy dostęp i start oraz Advanced Forward Detection System, czyli "wszechwi(e)dzące oko bezpieczeństwa" czuwające nad sytuacją przed pojazdem. System ten, wyposażony w aktywny tempomat, w razie potrzeby sam wyhamuje auto, ostrzeże przed nieplanowaną zmianą pasa ruchu, a także wykryje pieszego na jezdni - co ważne, nawet po zmroku.
W nowym Swifcie pojawi się także znany z Baleno prosty system hybrydowy SVHS, określany jako "miękka hybryda". Po raz pierwszy będzie dostępny także z silnikiem Boosterjet, co ogranicza emisję CO2 do poziomu 97 g/km. Zupełną nowością w porównaniu do Baleno będzie też znany z mniejszego Ignisa i większej Vitary system ALLGRIP AUTO, przenoszący moc na wszystkie koła. Można zamówić go opcjonalnie w najbogatszej wersji SZ5.
I na koniec informacja, na którą czekała zapewne większość z Was. Suzuki Swift Sport powinno dołączyć do oferty w 2018 roku. Najprawdopodobniej będzie napędzane przez 140-konną jednostkę 1.4 Boosterjet pochodzącą z turbodoładowanego Suzuki Vitara S. Cywilny Swift wejdzie do sprzedaży jeszcze w czerwcu tego roku.