Te dwa modele Mercedesa znikają z rynku po pięciu latach. Mniejsze będzie lepsze
Mercedes EQE i EQE SUV nie mają przed sobą długiego życia. W przyszłym roku znikną z rynku, a zastąpią je mniejsze modele.
Tego zapewne się nie spodziewaliście. Po zaledwie pięciu latach i bez dużego liftingu po drodze, Mercedes zdecydował o zakończeniu produkcji modeli EQE i EQE SUV w 2026 roku. Oba samochody miały być filarami elektrycznej ofensywy marki, lecz ich rynkowa kariera raczej nie była spektakularna.
Miały być rewolucją, ale to zdecydowanie nie wyszło. Mercedes EQE i EQE SUV znikają
Model EQE w wersji sedan zadebiutował podczas targów motoryzacyjnych w Monachium w 2021 roku. Rok później do oferty dołączył EQE SUV, produkowany w amerykańskiej fabryce w Tuscaloosa. Samochody korzystają z platformy EVA, wspólnej także z większym EQS-em. Choć oferowały zaawansowane technologie i szeroką gamę wariantów, nie zdobyły istotnego udziału w rynku.
Przede wszystkim sprzedaż cały czas była poniżej oczekiwań
Na rynku europejskim oba modele radziły sobie przeciętnie, bez wyraźnego przełomu w statystykach sprzedaży. Mercedes spodziewał się lepszego przyjęcia, tymczasem zainteresowanie pozostało ograniczone. Nieco większą popularność zdobył EQE SUV, jednak i on nie osiągnął zakładanych celów. Sytuacji nie poprawiły także wyniki w Stanach Zjednoczonych, gdzie sprzedaż spadła o kilkadziesiąt procent w skali rok do roku.
Mercedes stawia na dwa nowe modele - elektryczne GLC i na elektryczną Klasę C
Decyzja o zakończeniu produkcji wiąże się z szeroką reorganizacją gamy elektrycznych Mercedesów. Marka wyraźnie odchodzi od tworzenia osobnej linii EQ, stawiając na rozwój elektrycznych wariantów swoich klasycznych modeli. Rodzinę modeli EQE w ofercie zastąpi elektryczna Klasa C i elektryczny GLC. Ten drugi model ujrzy światło dzienne już za kilka dni, podczas targów w Monachium.
Nowe modele powstaną na zaawansowanej platformie MB.EA-M. Mercedes EQE jest dużo bardziej "archaiczną" konstrukcją
Klasa C EQ oraz GLC EQ wykorzystają nową platformę MB.EA z architekturą 800V. Producent zapowiada lepsze osiągi, większą efektywność i poprawę praktyczności względem obecnych modeli. GLC EQ zaoferuje m.in. więcej przestrzeni bagażowej niż EQE SUV, a także większe możliwości holowania. Wersja sedan, czyli Klasa C EQ, będzie dostępna z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym i układem skrętnych kół tylnej osi. Tym samym w zasadzie wejdzie na podwórko modelu EQE.
Klasa E zadebiutuje w elektrycznym wydaniu - ale nieco później
Mercedes nie rezygnuje z segmentu, w którym dziś funkcjonuje EQE. W 2027 roku na rynek trafi elektryczna Klasa E. Nowy model otrzyma klasyczną sylwetkę limuzyny i wyraźnie zwiększony rozstaw osi. Ten samochód ma być bezpośrednim następcą EQE, ale pod względem stylistyki i technologii mocniej nawiąże do tradycyjnych modeli z gwiazdą na masce.
Co ciekawe Mercedes EQS zostaje na rynku - i przejdzie duży lifitng
Warto dodać, że Mercedes planował wcześniej modernizację platformy EVA, obejmującą przejście na architekturę 800V, nowy falownik z węglika krzemu i jednostki eATS2. Ostatecznie te usprawnienia trafią wyłącznie do modeli z rodziny EQS. EQE i EQE SUV nie doczekają się więc dużej aktualizacji, co pozwoli producentowi skoncentrować zasoby na przygotowaniu fabryk do wprowadzenia nowych modeli z rodziny EQ bazujących na platformie MB.EA-M.


