Teraz spacer po traktor będzie jeszcze dłuższy. INEOS dokłada osie portalowe do oferty

INEOS Grenadier i Quartermaster to te samochody, które lubią wjeżdżać w głęboki offroad. A teraz dojadą jeszcze dalej, gdyż możecie je zamówić z osiami portalowymi. Dla niektórych oznacza to jeszcze dłuższy spacer po traktor.

INEOS wraca do gry, a Grenadier i Quartermaster znowu opuszczają fabrykę w Hambach. Po kilkumiesięcznej przerwie związanej z brakiem dostawcy foteli (Recaro), ta brytyjska marka rozwija skrzydła - i od razu zaskakuje kolejną wersją.

Do oferty dołączają modele z osiami portalowymi. To nie lada gratka dla fanów offroadu, lub dla osób, które faktycznie potrzebują bardzo sprawnego w terenie samochodu. Co oferuje ten samochód i jakie są jego możliwości? Sprawdziłem to.

INEOS Grenadier i Quartermaster z osiami portalowymi. Teraz ich możliwości są jeszcze bardziej imponujące

Zacznijmy od wizyty w kąciku technicznym. Nie każdy wie o co tutaj chodzi i co dają osie portalowe.

Osie portalowe to układy przeniesienia napędu stosowane głównie w pojazdach terenowych, wojskowych i użytkowych, które wymagają zwiększonego prześwitu. Kluczową cechą osi portalowej jest zastosowanie przekładni umieszczonej w piastach kół, co pozwala na podniesienie osi napędowej pojazdu powyżej środka kół.

INEOS osie portalowe

Mechanizm działania opiera się na przekładniach zębatych (najczęściej czołowych lub planetarnych), które zmieniają kierunek oraz przełożenie napędu. Moment obrotowy jest przekazywany z wału napędowego do mechanizmu różnicowego, a następnie poprzez półosie do przekładni portalowej w piastach. Dzięki temu możliwe jest zmniejszenie obciążeń układu napędowego oraz poprawa trakcji.

Główne zalety osi portalowych to zwiększony prześwit pod pojazdem, eliminacja konieczności stosowania większych kół dla uzyskania podobnego efektu oraz poprawa zdolności terenowych. Minusem jest wyższa masa, większe koszty produkcji oraz konieczność zastosowania dodatkowych elementów redukujących prędkość obrotową kół. Oś portalowa znajduje zastosowanie m.in. w pojazdach Mercedes-Benz Unimog, Hummer H1 oraz niektórych wersjach wojskowych pojazdów opancerzonych.

W przypadku INEOSa mamy do czynienia z konstrukcją firmy LeTech

Obecność osi portalowych zwiększyła prześwit do 514 mm (o 250 mm), a głębokość brodzenia wzrosła z 800 do 1050 mm. Tym samym w tej chwili ten samochód pokona naprawdę trudny teren, w którym większość terenówek nie poradzi sobie bez większych modyfikacji.

Takie pakiety były już dostępne u zewnętrznych producentów, ale teraz będzie można je zamówić bezpośrednio u dealera. Osie portalowe dostaniemy w obydwu wersjach silnikowych - benzynie 3.0 R6 (286 KM) i w dieslu 3.0 R6 (250 KM). Obydwie jednostki pochodzą ze stajni BMW.