TEST: Sprawdzamy, jak poskutkował upsizing w Renault na przykładzie topowego Talismana

Ostatnio mieliśmy okazję testować jedną z dwóch nowości silnikowych w gamie Talismana – diesla 1.7 dCi o mocy 150 KM. Teraz w nasze ręce trafił egzemplarz z najmocniejszą jednostką benzynową 1.8 TCe o mocy 225 KM.

Jednostkę 1.8 TCe można znaleźć w innych modelach Renault takich jak Megane R.S., Alpine A110 i… Espace. Jeśli zasłonimy nazwę tego ostatniego, to wobec Talismana z takim silnikiem można mieć już niemałe oczekiwania.

Francuska awangarda

Mimo że Talisman został zaprezentowany w 2015 roku, to do jego wyglądu nie można mieć zastrzeżeń. Auto cały czas wygląda bardzo świeżo. Być może m.in. dlatego że to właśnie ten model zapoczątkował nową linię stylistyczną w gamie Renault.

Test Renault Talisman TCE

Testowana przez nas wersja S-Edition nie różni się zbytnio od innych Talismanów. Z zewnątrz można ją jedynie rozpoznać po znaczkach na błotnikach, i czarnych felgach w rozmiarze 19” (lub 18” w dwukolorowym malowaniu).

Jeśli jesteście gadżeciarzami to wnętrze Talismana również powinno Wam przypaść do gustu. Deska rozdzielcza to połączenie dwóch zegarów analogowych umieszczonych po bokach, i cyfrowego wyświetlacza umieszczonego po środku który może być prędkościomierzem lub też obrotomierzem, w zależności od trybu jazdy. Na środku konsoli umieszczono ogromny „tablet” za pomocą którego steruje się prawie wszystkim. Niestety osobiście nie jestem fanem tego rozwiązania ponieważ system multimedialny działa dość powoli, a do tego poruszanie się po nim jest mało intuicyjne.

Talisman oferuje bardzo komfortowe warunki swoim pasażerom, niezależnie od tego czy siedzimy z przodu czy też z tyłu. Pasażerowie z przodu mogą dodatkowo nacieszyć się wentylowanymi i podgrzewanymi siedzeniami oraz masażem. Choć tego ostatniego elementu mogłoby w ogóle nie być.

Nie można mieć za to zastrzeżeń do jakości materiałów użytych w Talismanie. Większość elementów jest przyjemna w dotyku (jak i dla oka) i dobrze spasowana, jednak w testowanym egzemplarzu raz na jakiś czas pojawiało denerwujące brzęczenie.

Jeśli szukacie praktycznego auta rodzinnego, to zdecydowanie wybierzcie wersję kombi. Wersja sedan ma większy bagażnik (608 litrów vs. 572 litry w kombi), ale jeśli wrzucicie coś na jego sam koniec to gwarantuję, że sięgnięcie po tę rzecz nie będzie łatwe.

Przyspiesz ale powoli

225 KM w połączeniu z dwusprzęgłową skrzynią automatyczną w aucie segmentu D brzmi dość dobrze, prawda? Jeśli jednak oczekujecie jakichś emocji w trakcie jazdy, to po prostu zapomnijcie o nich. Talisman przyspiesza do 100 km/h w czasie 7,6 s (albo 7,4 sekundy, jeśli wybierzecie wersję bez 4Control - ale takiej nie ma w S-Edition) jednak pierwsze wrażenia są zupełnie odmienne. Silnik ciągnie równo od najniższych obrotów i nie dostaje zadyszki powyżej prędkości autostradowych, moc rozwijając bardzo liniowo. Przy okazji warto raz na jakiś czas spojrzeć na prędkościomierz, bo w Talismanie w ogóle nie odczujecie prędkości z jaką jedziecie. Monitorujcie również stan paliwa, bo cały zbiornik (47 litrów w wersji z 4Control) wystarczy na przejechanie ok. 400 km w warunkach miejskich.

Test Renault Talisman TCE

Całość psuje jednak trochę skrzynia EDC, która w trakcie przyspieszania działa bez zarzutów, jednak często się gubi w korkach, tak jak i przy nagłych "kickdownach". Do tego zdecydowanie brakuje łopatek przy kierownicy, żeby czasami „pomóc” skrzyni dobrać właściwy bieg.

Spalanie jest takie, jakiego można się spodziewać w samochodzie tej klasy, który ma ponad 200 KM pod maską. W mieście trzeba liczyć 12 l/100km przy normalnej jeździe, ale jeśli się postaramy i będziemy delikatnie obchodzili się z gazem to można osiągnąć spalanie na poziomie 10.5l/100km.

Talisman prowadzi się zaskakująco przyjemnie jak na francuską limuzynę. W zakrętach jest bardzo przewidywalny i pewny mimo że układ kierowniczy nie „dostarcza” kierowcy zbyt wielu informacji. W mieście zaskakuje za to zwrotność tego samochodu, a to wszystko za sprawą systemu 4Control który w tej wersji jest oferowany w standardzie.

zużycie paliwa: Renault Talisman 1.8 TCe
przy 100 km/h: 6,0 l/100 km
przy 120 km/h: 7,7 l/100 km
przy 140 km/h: 8,5 l/100 km
w mieście: 12,0 l/100 km

Dla chcących się wyróżnić

Testowany przez nas Talisman z silnikiem 1.8 TCe w wersji S-Edition to koszt 142 000 zł. Nie jest to mała kwota, ale za to w tej cenie otrzymujemy dużą limuzynę która jest bardzo dobrze wyposażone w standardzie. Dodatkowo mamy mocny, benzynowy silnik i automatyczną skrzynię biegów. Nasz egzemplarz był doposażony w czarny lakier metalik, dach panoramiczny i parę innych dodatków co zwiększyło cenę do 155 000 zł. Do maksymalnego wyposażenia brakuje jedynie systemu wspomagania parkowania, nagłośnienia BOSE oraz elektrycznie otwieranej klapy bagażnika.

Test Renault Talisman TCE


Podsumowanie

Mimo upływu lat Renault Talisman to dalej bardzo ciekawa oferta na rynku. Auto wygląda świeżo, do tego jest przestronne i komfortowe więc może zaciekawić osoby poszukujące samochodu rodzinnego. Dołóżmy do tego gamę silników spośród których większość osób wybierze coś pod siebie i atrakcyjne wyposażenie. Jeśli klient będzie w stanie przymknąć oko na niektóre niedociągnięcia jak chociażby denerwujący system multimedialny, to oferta Renault może być warta rozważenia.

Dane techniczne

NAZWA Renault Talisman 1.8 TCe
SILNIK t. benz, R4, 16 zaw.
TYP ZASILANIA PALIWEM wtrysk bezpośredni
POJEMNOŚĆ 1798
MOC MAKSYMALNA 165 kW (224 KM) przy 5 500 obr/min.
MAKS. MOMENT OBROTOWY 300 Nm przy 2 000 obr/min.
SKRZYNIA BIEGÓW automatyczna, siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa
NAPĘD przedni
ZAWIESZENIE PRZÓD kolumny MacPhersona
ZAWIESZENIE TYŁ wielowahaczowe
HAMULCE tarczowe went/tarczowe
OPONY 245/40 R19
BAGAŻNIK 608/1022
ZBIORNIK PALIWA 47
TYP NADWOZIA sedan
LICZBA DRZWI / MIEJSC 4/5
WYMIARY (DŁ./SZER./WYS.) 4849/1890/1463
ROZSTAW OSI 2809
MASA WŁASNA / ŁADOWNOŚĆ 1535
MASA PRZYCZEPY / Z HAMULCEM
ZUŻYCIE PALIWA 7,6-7,9
EMISJA CO2 172-180
PRZYSPIESZENIE 0-100 km/h 7,6
PRZĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 240
GWARANCJA MECHANICZNA 2 lata
GW. PERFORACYJNA / NA LAKIER 12 lat/3 lata
OKRESY MIĘDZYPRZEGLĄDOWE co 30 tys. lub co rok
CENA WERSJI PODSTAWOWEJ (TCe 160 EDC Limited) 108 900
CENA WERSJI TESTOWEJ 142 000
CENA EGZ. TESTOWANEGO 155 000