To jest nowe Porsche 911 GT3. Dobre wieści: wszystko jest lepsze. Wada? Tylko jedna
Przed Wami nowe Porsche 911 GT3 2025. Dobre wieści? Jest lepsze pod każdym kątem, a do tego od razu debiutuje też w wydaniu Touring. Wady? Tylko jedna.
- Porsche 911 GT3 2025 debiutuje w odświeżonym wydaniu
- Na rynek od razu trafi w standardowej wersji oraz z pakietem Touring
- Poprawiono tutaj szereg elementów
- Po raz pierwszy GT3 jest dostępne z pakietem Weissach
Zacznę od tej jednej wady, która dla mnie jest strzałem w serce. Porsche 911 GT3 2025 straciło analogowy prędkościomierz. Cóż, takie czasy, ale klasyczna wskazówka pnąca się po wskaźniku w ekspresowym tempie była hipnotyzująca. Tu kończymy listę minusów, gdyż 911 GT3 stało się lepsze pod każdym kątem.
Porsche ma niesamowity talent do poprawia rzeczy, które są niemal idealne. Wciąż jednak da się znaleźć przestrzeń, gdzie pewne elementy wymagają doszlifowania. Tak też zrobiono w tym samochodzie - wyciśniętego z niego jeszcze więcej.
Porsche 911 GT3 2025 ma odświeżoną stylistykę. Zmiany nie są zaskoczeniem
Pojawiły się tutaj nowe lampy LED MATRIX, zmieniono światła z tyłu, przeprojektowano zderzaki i zmodyfikowano tylny dyfuzor. Te elementy pozwolą Wam ekspresowo odróżnić poprawiony wariant od dotychczasowej wersji.
We wnętrzu nowością jest wspomniany felerny w pełni cyfrowy zestaw wskaźników, a także nowe multimedia. Reszta została po staremu - po co zmieniać coś, co jest dobre?
Wersja Touring, tak bardzo ceniona przez wiele osób, zachowała swoje unikalne cechy. Wciąż nie ma wielkiego skrzydła i wciąż prezentuje się bardzo elegancko i szykowanie - tak jak powinna.
Najważniejsze są zmiany mechaniczne. Tutaj Porsche przeszło samo siebie
Przede wszystkim dopracowano aerodynamikę w każdym detalu. Na przykład wahacze mają teraz bardziej łezkowaty kształt w przekroju, co poprawia aerodynamikę przy tym elemencie i zwiększa siłę docisku. Płaty boczne tylnego skrzydła są bardziej pochylone, co też wpływa na siłę docisku.
Do tego standardowe felgi odchudzono o 1,5 kilograma, a opcjonalne z pakietu Weissach zmniejszą masę nieresorowaną o 9 kilogramów. Przeprojektowano również układ kierowniczy, który teraz ma nieco inną charakterystykę pracy. Idealnie tłumaczy to cytat z wypowiedzi Waltera Röhrla na ten temat.
„Szczególnie na krętych lokalnych drogach można wyraźnie odczuć, że układ kierowniczy jest dostrojony jeszcze lepiej niż w poprzednim modelu” – powiedział Walter Röhrl, ambasador marki Porsche. „Samochód zyskuje przez to jeszcze większą pewność siebie, ponieważ spokojniej reaguje w środkowym położeniu, a jednocześnie nie traci nic a nic ze swojej bezpośredniości."
Silnik wciąż ma właściwy charakter. To 4-litrowy bokser, który oferuje 510 KM
Tutaj też. mamy kilka zmian. Przede wszystkim Porsche postawiło na krótsze o 8% przełożenie główne skrzyni biegów. Tyczy się to zarówno 6-biegowej manualnej przekładni, jak i 7-biegowej skrzyni PDK. Dzięki temu reakcja na gaz jest lepsza, a dynamika wyraźnie przyjaźniejsza, zwłaszcza na wyjściu z zakrętu.
Nowe 911 GT3 z PDK przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 311 km/h (dane dla skrzyni manualnej: 3,9 s, 313 km/h).
Maksymalnie odchudzony egzemplarz, z lekkimi felgami ze specjalnym akumulatorem 40Ah (też po diecie) waży 1420 kilogramów w gotowości do jazdy. To robi ogromne wrażenie.
„Na torze nowe 911 GT3 zapewnia jeszcze lepszą kontrolę – dzięki zoptymalizowanemu zestrojeniu amortyzatorów odznacza się jeszcze spójniejszym trzymaniem i lepiej radzi sobie na nierównościach oraz podczas pokonywania krawężników” – powiedział ambasador marki Jörg Bergmeister. „System zapobiegający nurkowaniu zauważalnie zmniejsza pochylenie podczas hamowania. W rezultacie równowaga samochodu w każdych warunkach pozostaje znacznie bardziej stabilna”.
Nowością w ofercie jest Porsche 911 GT3 Weissach. Dostajemy tutaj auto o charakterystyce dużo bardziej wyścigowej, torowej. Stabilizator wraz z łącznikami i płyta usztywniająca na tylnej osi są tu wykonane z CFRP, podobnie jak dach, boczne panele tylnego skrzydła, górne części obudowy lusterek zewnętrznych i trójkątne elementy ich mocowania oraz prowadnice powietrza w przednim pasie. Listę opcji zamyka tutaj klatka CFRP i wspomniane wcześnie lekkie felgi z magnezu.
Porsche 911 GT3 Touring dostało z kolei pakiet Leichtbau. Dach ma tu lakierowane wykończenie w kolorze nadwozia, a stabilizator wraz z łącznikami i płyta usztywniająca na tylnej osi są wykonane z CFRP. W skład pakietu wchodzą także wspomniane lekkie kute felgi z magnezu oraz lekkie panele drzwi.
Ile kosztuje nowe Porsche 911 GT3 2025?
Nowe 911 GT3 i nowe 911 GT3 z pakietem Touring będzie można zamawiać od końca 2024 roku, w cenie od 1 103 000 zł. Górna granica jest uzależniona od kreatywności kupującego, doboru lakierów (gama Paint To Sample jest kusząca) i opcji na pokładzie.