Tonący rozciągania się chwyta. Tesla Model Y dostała długi wariant, aby jakkolwiek się sprzedawać

Czas tej marki dobiega końca? To stwierdzenie może być bardzo prawdziwe. Amerykańska marka sięga po nietypowe rozwiązania, aby poprawić wyniki sprzedaży - zwłaszcza w Chinach. Tam oficjalnie zadebiutowała Tesla Model Y w długim wydaniu.

Tesla w Chinach traci grunt. Konkurencja wyprzedziła te markę pod kątem rozwiązań na pokładzie, a klienci z tego kraju coraz chętniej wybierają rodzime produkty. Co ciekawe na horyzoncie nie ma żadnego nowego modelu Tesli, który miałby przynieść wyczekiwane odświeżenie gamy. Na drogi wyjechała za to Tesla Model Y Long, czyli przedłużona wersja tego samochodu.

Po co powstała? Otóż w Chinach sporym uznaniem cieszą się właśnie większe, 6-7 osobowe samochody. Aby więc wpasować się w tę niszę, Amerykanie opracowali osobny wariant swojego najpopularniejszego modelu.

Tesla Model Y w długim wydaniu ma być kołem ratunkowym. Czy faktycznie pomoże marce?

Wersje z długim rozstawem osi od lat cieszą się ogromnym zainteresowaniem w Chinach. Tesla dołączyła do grona producentów oferujących takie samochody właśnie za sprawą "rozciągniętego" Modelu Y. To nowość skierowana przede wszystkim do rodzin szukających wygodnego, przestronnego i nowoczesnego auta elektrycznego.

Tesla Model Y Long 2025

Jak zmieniła się Tesla Model Y?

Tesla Model Y Long ma 4976 mm długości, 2129 mm szerokości oraz 1668 mm wysokości. W porównaniu do klasycznego Modelu Y nowa wersja jest dłuższa o 179 mm i wyższa o 44 mm. Większe nadwozie przekłada się także na większą masę. Ten model waży teraz 2088 kg, czyli o 96 kg więcej niż standardowy wariant.

Nowy Model Y L wyposażono w dwa silniki elektryczne i napęd na wszystkie koła. Zasięg według chińskiej normy CLTC wynosi 751 km na jednym ładowaniu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,5 sekundy. To wynik tylko o 0,2 sekundy słabszy od krótszej wersji.

Bagażnik oferuje 2539 litrów pojemności, co oznacza 401 litrów więcej niż w klasycznym Modelu Y (po złożeniu siedzeń). Trzeci rząd siedzeń, składany elektrycznie, pozwala na przewóz nawet sześciu osób. Po złożeniu uzyskuje się tutaj płaską podłogę i jeszcze więcej miejsca na bagaż.

Wyposażenie nie zmieniło się, ale drugi rząd siedzeń przykuwa uwagę fotelami

Wnętrze Modelu Y L wyróżnia się nową konfiguracją siedzeń. Drugi rząd to dwa indywidualne fotele kapitańskie z elektryczną regulacją, funkcją ogrzewania i wentylacji oraz ze składanymi podłokietnikami. Trzeci rząd także ma podgrzewane siedziska. Przed kierowcą znalazł się nowy, 16-calowy ekran dotykowy, a pasażerowie tylnej kanapy mogą korzystać z osobnego, 8-calowego wyświetlacza.

Tesla Model Y Long 2025

W standardzie występuje panoramiczny dach z akustycznym szkłem, 18-głośnikowy system audio oraz podwójne nawiewy na tylne siedzenia. Kabina została wyciszona przy użyciu szyb dźwiękochłonnych. Przestrzeń bagażowa oraz kubki na napoje umieszczone są również w tylnej części auta.

Tesla Model Y L standardowo wyposażono w system automatycznego hamowania awaryjnego, ostrzeganie przed kolizją oraz aktywne utrzymanie pasa ruchu. Dostępne są także dwa pakiety zaawansowanych asystentów kierowcy, rozszerzające możliwości samochodu o kolejne funkcje półautonomiczne.

Ile kosztuje Tesla Model Y Long w Chinach?

Nowa wersja Modelu Y w wariancie z długim rozstawem osi została wyceniona na 339 000 juanów, czyli około 187 000 zł (wg kursu z sierpnia 2025). Różnica w cenie względem klasycznego Modelu Y z napędem na cztery koła to tylko 25 500 juanów, czyli niespełna 14 000 zł.

Debiut tego samochodu nie jest przypadkowy. Tesla coraz bardziej obawia się, że straci pozycję w Chinach, które są kluczowym rynkiem. Niestety, nowy Model Y może być lekkim wsparciem, ale nie zatrzyma ewoluującej w ekspresowym tempie konkurencji.