Toyota bZ4X może przykleić Cię do ładowarki. Nie lubi zimna
Toyota bZ4X ma być zwrotem japońskiej marki ku elektromobilności. Tymczasem okazuje się, że ładowanie tego auta może być niemiłą niespodzianką. A wystarczyło pogrzebać w instrukcji obsługi.
Toyota bZ4X oraz jej bliźniaki, Subaru Solterra i Lexus RZ450e, to nagły zwrot Japończyków w kierunku elektromobilności. Marki te raczej nie skupiały swojej uwagi na autach na prąd - przynajmniej do tej chwili.
Tymczasem okazuje się, że te wyglądające ciekawie i prezentujące intrygujące dane techniczne auta mogą okazać się dużym rozczarowaniem. Jak donoszą źródła z USA problemem staje się ładowanie, które przy określonych temperaturach przenosi nas 10 lat wstecz. Jak to możliwe?
Toyota bZ4X może się szybko ładować - ale tylko w odpowiednich warunkach
Według producenta uzupełnienie baterii na ładowarce DC ma zająć kilkadziesiąt minut - i mówimy tutaj o zakresie od 10 do 80%. To wartość, która cieszy, gdyż ułatwia dłuższe podróże.
Okazuje się jednak, że nie ma róży bez kolców. Tyczy się to wersji FWD. W przypadku wariantu AWD czas ładowania staje się dwukrotnie dłuższy. A to dopiero rozgrzewka, gdyż bardzo nie chcecie ładować tego auta w temperaturze 0 stopni lub niższej.
Wówczas ładowanie staje się jeszcze dłuższe. O ile? Tego producent nie podaje, ale może być nawet trzykrotnie dłuższe. A to nie wszystko, gdyż już od temperatury spadającej poniżej 10 stopni Celsjusza zaczynają się problemy. W takich okolicznościach auto wyraźnie ogranicza pobór prądu, nawet przy dogrzanej baterii.
Eksperci zajmujący się elektromobilnością zauważają, że jest to drastyczna różnica, zwłaszcza w porównaniu z konkurencją. Czyżby japońska marka przygotowywała ten model w nadmiernym pośpiechu, chcąc urwać dla siebie kawałek tortu?
Wszystko jak zwykle zweryfikuje rynek. Toyota bZ4X 2022 już niebawem trafi do salonów i do pierwszych klientów. Marka stworzyła specjalną ofertę dla tego modelu, która ma zachęcić do skorzystania z preferencyjnego finansowania. Zobaczymy więc, czy te wady, o których mówi się coraz głośniej (zwłaszcza w USA) nie będą przeszkodą dla wielu osób i nie zachęcą ich do wyboru aut konkurencji.
Warto dodać, że identyczne rozwiązania znajdują się we wspomnianym Subaru Solterra i w Lexusie RZ450e. Oznacza to, że one też cierpią na problemy z ładowaniem przy niskich temperaturach.