Toyota stawia na Arene. Ta nazwa jest bardzo ważna, także z perspektywy... innej marki
Toyota RAV4 wprowadza nowy system Arene, który będzie fundamentem wszystkich nowych modeli tej marki - i nie tylko!
Pojazdy definiowane programowo, czyli SDV (Software Defined Vehicles), to teoretycznie przyszłość motoryzacji. W odróżnieniu od tradycyjnych aut, których funkcje są na stałe powiązane z fizycznymi komponentami, SDV opierają swoje możliwości na oprogramowaniu. Dzięki temu mogą być stale rozwijane, aktualizowane zdalnie i dostosowywane do indywidualnych potrzeb użytkownika, podobnie jak smartfony. Nowa Toyota RAV4 jako pierwsza w gamie marki wkracza w tę erę, stając się platformą testową dla technologii, która ma zrewolucjonizować mobilność.
Toyota Arene to cyfrowe serce nowych modeli marki
Toyota RAV4 nowej generacji to pierwszy model tej marki wyposażony w najnowszy system operacyjny Arene. Opracowany przez Woven by Toyota, spółkę należącą do koncernu Toyota, system ten ma fundamentalne znaczenie dla przyszłości marki. Jego wprowadzenie to nie tylko usprawnienie multimediów czy systemów wsparcia, ale przede wszystkim krok w kierunku świata bez wypadków drogowych.
Z pomocą Arene nowa RAV4 zyskał najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, w tym zaawansowaną wersję pakietu Toyota Safety Sense oraz inteligentne wspomaganie parkowania. Jednocześnie poprawiono działanie systemu multimedialnego. Jego reakcje są szybsze, łączność bardziej niezawodna, a nawigacja precyzyjniejsza.
Trzy filary Toyota Arene: SDK, Tools i Data
System operacyjny Arene bazuje na trzech kluczowych komponentach, które wspólnie tworzą elastyczne i skalowalne środowisko programistyczne.
Arene SDK (Software Development Kit) odpowiada za tworzenie i rozwój oprogramowania pokładowego. To właśnie z jego pomocą powstał nowy system multimedialny oraz komponenty pakietu Toyota Safety Sense, takie jak asystent głosowy czy interfejs centralnego ekranu.
Arene Tools umożliwia wirtualne testowanie systemów, zwłaszcza tych odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Dzięki temu inżynierowie Toyoty mogą testować nowe funkcje bez konieczności budowy fizycznych prototypów, co znacząco przyspiesza cykl rozwoju pojazdu.
Arene Data odpowiada za bezpieczne zbieranie i analizę danych z jazdy. Zbierane informacje wspierają rozwój funkcji ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), umożliwiają zdalne aktualizacje oprogramowania i personalizację ustawień pojazdu.
W nowej RAV4 system Arene Data wspiera m.in. systemy wykrywania obiektów wokół samochodu oraz monitorowania stanu kierowcy. To kluczowe komponenty systemów bezpieczeństwa nowej generacji.
Auto, które "rozwija się po wyjeździe z fabryki"
Arene nie kończy swojej roli po opuszczeniu przez samochód linii montażowej. Dzięki zbieraniu danych i aktualizacjom over-the-air, system pozwala na stały rozwój pojazdu. Nowe funkcje mogą być wprowadzane w czasie rzeczywistym, a istniejące są udoskonalane na podstawie rzeczywistych danych z jazdy.
Toyota zapowiada, że to dopiero początek. Przyszłość mobilności to nie tylko nowoczesne oprogramowanie, ale cały ekosystem. Woven by Toyota pracuje równolegle nad projektem inteligentnego miasta Woven City, w którym pojazdy, infrastruktura i ludzie mają tworzyć zintegrowany system.
Warto dodać, że system Arene pojawi się także w innych markach
I nie chodzi tutaj o Lexusa, a o... Mazdę. Ten projekt powstawał przy zaangażowaniu obydwu marek. Mazda, ściśle współpracująca z Toyotą, skorzysta z nowej architektury i wprowadzi ją w kolejnych modelach. Wspólnym elementem będzie osprzęt i cały kod. Różnice ograniczą się do nakładki graficznej i do identyfikacji wizualnej całego projektu.


