Toyota Urban SUV będzie najtańszym elektrykiem w gamie marki. W zasadzie już jeździ po drogach
Japończycy rzucają mocne karty na stół. Toyota Urban SUV będzie najtańszym elektrykiem w ofercie marki. Do tego na drogach zobaczycie ją szybciej, niż byście się tego spodziewali - prototypy już jeżdżą, choć... z innym logotypem.
To bez wątpienia jedna z najważniejszych premier tej marki. Podczas Kenshiki Forum w Brukselii zadebiutowała Toyota Urban SUV, czyli zapowiedź małego elektrycznego crossovera na prąd. Japończycy chcą tym modelem nie tylko podbić rynek europejski, ale też wbić szpilę konkurentom.
O tym samochodzie wiemy zaskakująco dużo, gdyż tak naprawdę jeździ już po drogach. Zamaskowane egzemplarze nieco się jednak różnią od tego projektu. Już Wam wyjaśniam o co tutaj chodzi.
Toyota Urban SUV zyska bliźniaka. Jest nim Suzuki EVX
Nie od dzisiaj wiadomo, że Toyota i Suzuki współpracują ze sobą. Ta pierwsza marka wykorzystuje rebrandowane modele Suzuki na niektórych rynkach (takich jak chociazby RPA). Suzuki zaś poszerzyło swoją ofertę Swacem (Corollą) i Acrossem (RAV4 PHEV).
Teraz obie marki stawiają kolejny krok, tym razem w świecie elektryfikacji. Pokazane blisko rok temu Suzuki EVX to zapowiedź pierwszego elektryka tej marki. Mowa tutaj o efektownym wizualnie crossoverze, z napędem na jedną lub obie osie (w zależności od wersji) i z wydajnym akumulatorem.
Dokładnie ten sam przepis wykorzystuje Toyota Urban SUV. Do tego widać, że te samochody dzielą ze sobą większą część nadwozia. Tak naprawdę Toyota dodała tutaj od siebie przede wszystkim nowy pas przedni. Linia boczna i tył są niemal identyczne.
Zresztą idealnie widać to na tych zdjęciach
Taki ruch będzie strzałem w dziesiątkę dla obydwu producentów. Toyota zyska partnera do budowy tańszego samochodu, a Suzuki wreszcie będzie miało elektryka w ofercie. Przy obecnej polityce europejskiej jest to kluczowa kwestia.
A co wiemy o specyfikacji Toyoty Urban SUV?
Tutaj można bazować na informacjach dotyczących Suzuki EVX. Od początku mówiło się o akumulatorze o pojemności 60 kWh i zasięgu wynoszącym od 400 do 450 kilometrów. Toyota podkreśla jednak obecność także drugiego akumulatora. To może sugerować także słabszą, ale i tańszą wersję. Na pewno bazowe warianty zyskają napęd na jedną oś. W topowych zapowiedziano (w przypadku Suzuki) dwa silniki i napęd na cztery koła.
Nowy model mierzy 4300 mm długości (Toyota i Suzuki mają dokładnie takie same wymiary). Oznacza to, że Urban SUV i EVX będą grać w jednej lidze z Volvo EX30 i Hyundaiem Koną Electric.
Ten samochód trafi do salonów szybciej, niż byście się tego spodziewali
Suzuki EVX jest intensywnie testowane od kilku miesięcy. W lecie zamaskowane egzemplarze pojawiły się nawet w Polsce, a kilka tygodni później nasi koledzy z motor.es przyłapali je w akcji w Hiszpanii. Oznacza to, że obie marki przeprowadzają walidację konstrukcji na drogach.
Kliknij tutaj, aby zobaczyć premierę elektrycznej Toyoty - WIDEO
Wspólny projekt oznacza, że Toyota może wykorzystać testy Suzuki do dopracowania swojego auta. Tym samym obydwa modele mogą trafić na rynek równocześnie, w okolicach 2025 roku.