Na Yarisa i Aygo X trzeba będzie trochę poczekać. W Czechach spłonęła fabryka poddostawcy Toyoty

Zamówiliście Toyotę Yaris lub Aygo X? Mamy dla Was złe wieści - na samochód możecie czekać znacznie dłużej, niż pierwotnie zakładano. W Czechach spłonęła fabryka poddostawcy tej japońskiej marki, dostarczającej kluczowe komponenty.

Czeska fabryka Toyoty stoi przed dużym wyzwaniem. Wstępnie na siedem dni wstrzymano produkcję modelu Yaris i Aygo X. Powód jest zaskakujący - fabryka jednego z poddostawców marki spłonęła, co całkowicie odcięło Japończyków od dostaw kluczowych komponentów do tych samochodów.

W Czechach spłonęła fabryka firmy Novares CZ Zebrak. Powstawały tam tworzywa sztuczne do modelu Yaris i Aygo X

Wszystko wskazuje na to, że Toyota cierpi obecnie na brak kluczowych komponentów wnętrza. Nie od dzisiaj wiadomo, że większość firm, z Toyotą na czele, działa w formacie dostaw "just-in-time". Krótko mówiąc: konkretne elementy docierają do fabryki tuż przed ich montażem w na linii produkcyjnej.

Kliknij tutaj, aby zobaczyć film z pożaru fabryki w Czechach - WIDEO

Firma Novares CZ Zebrak odpowiada za produkcję większości elementów kokpitu do przebojów japońskiej marki - Yarisa i Aygo X. Te powstają w fabryce w Kolinie, położonym około 60 kilometrów od Pragi.

Tomas Paroubek, rzecznik fabryki potwierdził, że linia produkcyjna została wstrzymana 22 sierpnia wieczorem. Póki co przerwa będzie trwała 7 dni, aczkolwiek nie wiadomo ile faktycznie może potrwać. Zniszczenia w fabryce Novares CZ Zebrak są ogromne, a ponowne uruchomienie produkcji podzespołów zajmie nawet kilkanaście tygodni.

Toyota Yaris Czechy Novares CZ Zebrak

Tym samym Toyota musi znaleźć alternatywnego dostawcę, który może zapewnić szybkie dostawcy do fabryki w Czechach.

Dla Toyoty jest to jeden z najważniejszych zakładów na świecie

Toyota Yaris i Aygo X sprzedają się doskonale w Europie. Dziennie w Kolinie powstaje nawet 1000 aut, a roczna produkcja sięga 202 000 samochodów. Japończycy zwiększyli moce produkcyjne o 35%, aby sprostać zapotrzebowaniu na wspomniane modele.

Bez wątpienia taki postój będzie miał ogromny wpływ na harmonogram produkcji i tym samym na czas oczekiwania na auta. Teraz jednak trudno określić ile faktycznie może potrwać ta przerwa.

Fabryka Toyoty w Kolinie to zakład, który powstał przy dawnej współpracy Japończyków i grupy PSA. Był to "dom trojaczków" - tutaj wytwarzano poprzednie generacje modelu Aygo, Citroena C1 i Peugeota 107/108. Francuzi postanowili jednak zrezygnować z nowych wcieleń tych aut i sprzedali swoje udziały w czeskim zakładzie.