Volkswagen ID.3? To już było - w 1989 roku nazywało się Volkswagen Futura

Volkswagen ID.3 może i jest najważniejszą nowością marki, ale wbrew pozorom ma w sobie wiele ze studyjnego auta z... 1989 roku. Poznajcie Volkswagena Futurę.

Garbus, Golf, a teraz i Volkswagen ID.3. Elektryczny samochód produkowany w Zwickau ma być prawdziwą rewolucją i nowym rozdziałem w historii marki. Postawiono tutaj na specyficzną stylistykę, która jednocześnie jest na tyle zachowawcza, aby przyciągnąć bardziej konserwatywnych klientów, ale i ma w sobie odrobinę nowoczesności.

Okazuje się jednak, że Volkswagen ID.3 nie wziął się z nikąd. Wiele osób całkiem słusznie wskazało palcem studyjny model Volkswagen Futura, który zadebiutował w 1989 roku. Choć samochody te nic nie łączy, to jednak nie można im odmówić pewnego podobieństwa.

30 lat później

Volkswagen Futura zadebiutował na targach we Frankfurcie w 1989 roku i zapowiadał samochód przyszłości w oczach marki z Wolfsburga. Nie, nie był to pojazd elektryczny. Pod maską zastosowano jednostkę 1.7, którą wspierała sprężarka G-Lader. Moc? 82 KM, czyli bardzo mało. Warto jednak dodać, że Futura ważyła zaledwie 1000 kilogramów.

Samochód ten wyróżniała specyficzna stylistyka. W przeciwieństwie do oferowanych wówczas kanciastych hatchbacków postawiono na nieco bardziej "obłą" linię, przypominającą auta typu van. Z krótkiego frontu dość szybko wyrastała przednia szyba, która dalej przechodziła w linię dachu. Tył? Krótki i ścięty, z delikatnie podciętymi światłami.

Przewijamy taśmę o 30 lat i znowu lądujemy we Frankfurcie, tym razem w 2019 roku. Debiutuje tutaj Volkswagen ID.3 - już nie pojazd studyjny, a gotowe auto. Ma to być rewolucja na miarę Golfa i pierwszy krok w erę elektromobilności dla tej marki.

30 lat różnicy, a podobieństw nie brakuje

Patrząc na obydwa auta ciężko jest nie zauważyć pewnych nawiązań w stylistyce. Pomijając już odcień lakieru (bardzo podobny), bryła przodu i tyłu jest tutaj zadziwiająco podobna. Co więcej, tylne lampy mają nawet niemal identyczny kształt, włącznie z podcięciami przy klapie bagażnika.

Volkswagen Futura wyróżniał się niskimi oporami powietrza

Współczynnik Cx wynosił tutaj tylko 0,25, co jak na tamte czasy było dobrym wynikiem. Dla porównania nowy Volkswagen ID.3 jest minimalnie mniej "opływowy" - tutaj Cx wynosi 0,267.

Czy Volkswagen faktycznie aż tak mocno inspirował się Futurą przy projektowaniu modelu ID.3? Trudno powiedzieć, jednak szereg podobnie narysowanych elementów sugeruje, że Niemcy zajrzeli do swojego portfolio i szukali inspiracji w najróżniejszych autach marki.