Volkswagen właśnie zjadł Teslę. Odświeżony Model Y miał być rewolucją, a póki co przegrywa
Nie regulujcie odbiorników: Tesla nie sprzedaje się już świeże bułeczki, a Volkswagen zgarnia koszulkę lidera.
W styczniu 2025 roku Volkswagen ID.4 stał się najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Europie. Zarejestrowano 7 177 egzemplarzy tego modelu, co oznacza wzrost o 195% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Dla porównania, Tesla Model Y zanotowała spadek rejestracji o 46%, osiągając wynik 6 155 sztuk.
Volkswagen zjada Teslę. Chwilowa zmiana, czy nowe trendy?
Dane JATO Dynamics wskazują, że całkowita liczba zarejestrowanych pojazdów elektrycznych w Europie w styczniu wyniosła 165 473. Stanowi to wzrost o 37% rok do roku. Volkswagen ID.7 uplasował się na trzecim miejscu z wynikiem 5 879 rejestracji, co oznacza wzrost o 657% w porównaniu z poprzednim rokiem.
Spadek sprzedaży Tesli może być związany z oczekiwaniem klientów na odświeżone wersje modeli oraz kontrowersjami wokół CEO firmy, Elona Muska. W niektórych krajach europejskich, takich jak Niemcy, sprzedaż Tesli spadła o 60%. Może to być wynikiem negatywnego odbioru politycznych wypowiedzi Muska. Zresztą coraz większa liczba osób świadomie odwraca się od Tesli ze względu na zaangażowanie polityczne znanego przedsiębiorcy i celebryty.
Volkswagen wykorzystał tę sytuację, zwiększając swoją obecność na rynku pojazdów elektrycznych. W pierwszym kwartale 2025 roku grupa Volkswagen zarejestrowała 65 679 nowych samochodów elektrycznych w Europie, co oznacza wzrost o 157% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Dla porównania, Tesla zarejestrowała 53 237 pojazdów, co stanowi spadek o 38%.
Wzrost sprzedaży Volkswagena może być również wynikiem poprawy jakości i wydajności modeli ID.4 i ID.7. Po pierwsze - niemiecka marka doszlifowała wiele kwestii. Wcześniejsze problemy z oprogramowaniem zostały rozwiązane, co zwiększyło atrakcyjność tych pojazdów dla klientów. Po drugie - wydajność napędu z silnikiem APP550 jest naprawdę wysoka i wchodzi na terytorium Tesli.
Warto zauważyć, że chińscy producenci, tacy jak BYD i MG, również zwiększają swoją obecność na europejskim rynku pojazdów elektrycznych. W styczniu 2025 roku zarejestrowali łącznie 37 134 pojazdy, co stanowi wzrost o 52% rok do roku. Ich łączny udział w rynku wyniósł 3,7%, przewyższając Forda, który zarejestrował 35 790 pojazdów w tym samym okresie. Zmiana jest więc widoczna gołym okiem, a kolejne miesiące będą okresem intensywnej "bitwy" pomiędzy czołowymi producentami.


