Xpeng nazywa go samochodem z range extenderm. To w praktyce pełnoprawny elektryk z silnikiem

Tego jeszcze nie grali. Przed Wami samochód z range extenderem, który ma akumulator przebijający wiele samochodów elektrycznych. Łączny zasięg to 1600 kilometrów, a na prądzie nowy Xpeng X9 ma przejeżdżać nawet 400 kilometrów!

Xpeng, który do tej pory stawiał wyłącznie na elektryki, wchodzi na nowy grunt. Chińczycy eksperymentują z samochodami z range extenderami. Pierwszym modelem z takim napędem jest Xpeng X9. To 7-miejscowy minivan, który łączy akumulator o dużej pojemności z silnikiem benzynowym pełniącym rolę generatora. Efekt? Zasięg, którego nie oferuje żaden inny pojazd tego typu.

Xpeng X9 przejedzie nawet 400 kilometrów na prądzie. To samochód na długie podróże

Najważniejszym elementem Xpenga X9 jest akumulator LFP o pojemności 63,3 kWh. To rekord w segmencie hybryd typu plug-in i wartość porównywalna z pełnoprawnymi samochodami elektrycznymi.

Według chińskiego cyklu CLTC samochód przejedzie ponad 450 km na samym prądzie. W bardziej rygorystycznym WLTP zasięg zbliży się do 400 km.

Dzięki jednostce 1.5 turbo o mocy 148 KM, która działa wyłącznie jako generator, całkowity zasięg przekroczy 1600 km. To wynik, który stawia Xpenga X9 w zupełnie innej lidze niż typowe hybrydy plug-in. Co więcej, przebija nawet diesle, które w takich vanach teoretycznie oferują do 800-900 km zasięgu.

To kawał rodzinnego samochodu z ciekawymi rozwiązaniami na pokładzie

Nowy Xpeng ma aż 5,31 m długości, 1,99 m szerokości i 1,78 m wysokości. Rozstaw osi ma z kolei 3,16 m, czyli tyle samo co w Mercedesie Klasy S. Masa własna pojazdu sięga 2750 kg. Architektura 800V zapewnia szybkie ładowanie i wyższą sprawność układu napędowego.

Xpeng X9 EREV

Xpeng X9 mieści siedem osób i celuje w segment dużych, luksusowych minivanów. To specyficzny segment w Europie. Obecnie jedyną alternatywą na rynku jest Lexus LM, a także, teoretycznie, Mercedes Klasy V. Tu jednak mamy do czynienia z "dostawczakiem" w luksusowym wydaniu.

Najpierw Chiny, potem... nie wiadomo

Premiera Xpenga X9 EREV odbędzie się w Chinach pod koniec 2025 roku. Ta marka sprzedaje już w Europie swoje modele, więc nie można wykluczyć, że także minivan trafi na nasz rynek. Kluczowe pytanie brzmi jednak, czy europejscy klienci są gotowi na tak duży model z Chin. Inne marki z Państwa Środka też sięgają po podobne modele, próbując wypromować je w Europie. Jest to między innymi Voyah i Forthing.