Za 100 000 złotych możesz kupić "nowego" pierwszego Smarta. To recykling i restomod w jednym

Włosi wzięli się za pierwszego... smarta! Aznom, firma specjalizująca się w przebudowach różnych samochodów, znalazła doskonałe zastosowanie dla tego zwinnego malucha. To genialny pomysł.

Pierwszy smart to genialne auto. Wyprzedziło swoje czasy, jest świetnie zaprojektowane i idealne do ciasnych miast. Cały czas ubolewam nad faktem, że ta marka poszła w zupełnie innym kierunku i nawet nie próbuje podjąć się wyzwania stworzenia takiego malucha. Nie oznacza to jednak, że o fortwo wszyscy już zapomnieli. Nic bardziej mylnego. Włoska firma Aznom postanowiła dać mu drugie życie. I jest to strzał w dziesiątkę.

Włosi wpadli na dość ciekawy pomysł. W tym kraju sporą popularnością cieszą się mikrosamochody dla młodych osób. Jak się okazuje Smart może być takim autem - po odpowiednich modyfikacjach.

Aznom z Monzy sprawił, że pierwszy smart fortwo dostał drugie życie

Swoją drogą niezmiennie bawi mnie fakt, że ta firma po prostu odwróciła nazwę Monzy i przyjęła ją jako swoją własną. Mniejsza z tym - fortwo jest najnowszym projektem tej marki. Do Monzy docierają spalinowe używane egzemplarze, gdzie przechodzą solidne modyfikacje.

Przede wszystkim nadwozie jest odświeżane, oklejane lub malowane, a wnętrze obszywane w efektowny sposób. Najważniejsze jest jednak to, co dzieje się z silnikiem. Standardowy smart miał jednostkę benzynową lub wysokoprężną.

Te przechodzą tutaj do lamusa i ustępują miejsca elektrycznej konstrukcji. Oferuje ona raptem 20 KM, aby mieścić się w wytycznych dotyczących aut dla czternastolatków. Energia gromadzona jest w niewielkiej, bo liczącej zaledwie 11,4 kWh baterii. Ma ona jednak zapewniać aż 140 km zasięgu, głównie ze względu na niską masę i wydajność jednostki.

Smart Aznom

Co więcej, Smart 4Teen (bo tak go nazwano) łapie się zarówno w kryteria kategorii L6e, jak i L7e. Tym samym w tym pierwszym wydaniu mogą z niego korzystać osoby, które ukończyły 14 lat. Wówczas prędkość maksymalna wynosi 45 km/h. W wersji z homologacją L7e prędkość maksymalna wzrasta do 90 km/h.

Smart zachowuje najważniejsze elementy wyposażenia: klimatyzację, radio, ABS i ESP. Tym samym jest bezpieczną konstrukcją - a jak wiemy w testach zderzeniowych wypada nieźle.

Aznom Smart 4Teen nie jest jednak tanią zabawką. Jego ceny startują od 24 339 euro, czyli ponad 100 000 złotych. Jeśli macie bogatych rodziców, to wiecie o co prosić...