Zeekr X 2024 poluje na klientów w Europie. To kolejna twarz Geely
Jeśli gubicie się w markach grupy Geely, to znowu nie ułatwimy Wam zadania. Zeekr X 2024 to samochód, który trafi na wiele światowych rynków, w tym do Europy. Czym jest, gdzie go pozycjonują i co oferuje?
Początkowo wszystko było proste. Geely na początku poprzedniej dekady wzięło pod swoje skrzydła Volvo i całkowicie odświeżyło wizerunek tej marki. Chińczycy wyprowadzili ją także na prostą, tworząc ciekawą i atrakcyjną gamę modelową. Te sukcesy ewidentnie zachęciły ich do dalszych działań. Pod ich skrzydła trafił Polestar Lotus,smart (częściowo), a do Europy wprowadzono też markę Lynk&Co. Teraz w tym towarzystwie pojawił się jeszcze Zeekr, a Zeekr X 2024 to drugi model, który zobaczymy na Starym Kontynencie.
Jak więc można rozlokować te marki w ofercie koncernu i gdzie wpisze się nowy Zeekr? Już Wam to wyjaśniam.
Zeekr X 2024. Stylowy, nowoczesny, wydajny. Czy to przepis na sukces?
Zacznijmy od Volvo. To kluczowa marka dla Geely, która stanowi nasz punkt odniesienia. Oferta szwedzkiej firmy jest bardzo szeroka, ale stawia na uniwersalne, wygodne i nowoczesne samochody dla wszystkich.
Za sportową stronę Volvo odpowiada Polestar, wydzielony jako osobna marka. Tutaj jednak wymiana stylistyki i rozwiązań pozostaje widoczna - i jest to absolutnie celowy zabieg. Zresztą lada chwila poznamy kolejnego Polestara (numer 4), który połączy nową platformę dla elektryków z potężnymi silnikami elektrycznymi.
Idąc dalej w stronę sportu znajdziemy Lotusa. Tutaj mamy bezkompromisowe opcje. Emira to ostatni spalinowy samochód marki, a Evija, Eletre i nadchodzący sedan na prąd idą w kierunku oferty dla najbardziej wymagających klientów.
Wróćmy teraz do Volvo i spójrzmy na pozostałe marki
Lynk&Co oferuje w Europie tylko jeden samochód - 01. Wbrew pozorom cieszy się on dużą popularnością, zwłaszcza na zachodzie Europy. We Włoszech 01 jest trzecim najczęściej wybieranym plug-inem na rynku. Lynk&Co stawia na kombinację "lifestylowego charakteru" z uniwersalną mobilnością. Te samochody dostępne są tylko w najmach długoterminowych, a klienci mogą wybrać jedynie prekonfigurowane samochody.
smart idzie dalej w stronę "lifestyle'u", ale stawia na miejski efektowny wizerunek. Tutaj Geely współpracuje blisko z Daimlerem, wciąż posiadającym prawa do tego auta. Cała konstrukcja (platforma SEA), design i technologie to jednak dzieło strony chińskiej. Geely odpowiada też za produkcję tego samochodu.
Tutaj pojawia się nasz nowy Zeekr, czyli tajemnicze dziecko Geely. Jego pochodzenie można łatwo wyjaśnić. Otóż tę markę stworzono rozwijając dalej Lynk&Co. Idealnie pokazuje to Zeekr 001, który mocno bazuje na stylistyce Lynków.
Zeekr X 2024 to jednak zupełnie inna bajka
Tutaj design rozwinięto w całkowicie inny sposób, tak aby stworzyć stosowny wizerunek marki. A ten ma skupiać się na odważnej stylistyce i nowoczesnych technologiach.
X to kompaktowy model, który powstał na platformie SEA. To dokładnie ta sama konstrukcja, która stosowana jest z powodzeniem w smartach. Docelowo trafi też do naszej Izery, o ile ta kiedykolwiek powstanie.
Zeekr X 2024 będzie też bardzo bliskim kuzynem Volvo EX30, które poznamy już w tym roku w lipcu. Znajdziemy tutaj dwie wersje napędowe - z dwoma silnikami i z jedną jednostką.
Ta mocniejsza oferuje 422 KM, czyli tyle, ile smart #1 Brabus. Sprint do setki zajmuje tutaj 3,8 sekundy. Wariant jednosilnikowy generuje 272 KM i przyspiesza do 100 km/h w 5,8 sekundy.
Energia gromadzona jest w akumulatorze o pojemności 66 kWh, wykonanym w technologii niklowo-manganowo-kobaltowej
Akumulatory dostarcza tutaj chiński CATL, bliski współpracownik Geely. Według lokalnej chińskiej normy zasięg sięga 560 kilometrów w wersji RWD i 512 kilometrów w wydaniu AWD. Europejskie wyniki będą zapewne nieco gorsze, gdyż WLTP zakłada inny scenariusz testów.
Zeekr X 2024 wyróżnia się stylistyką nadwozia i wnętrzem
Odważne linie z pewnością podzielą rynek, ale unikalnego wizerunku nie da się tutaj odmówić. W parze z tym wszystkim idzie proste wnętrze, w którym króluje duży ekran systemu multimedialnego. Ma on rozmiar 14,6 cala i można go przesuwać po całej szerokości deski rozdzielczej.
Bagażnik w Zeekrze X ma 362 litry pojemności i powiększa się do 1182 litrów.
Start sprzedaży w Chinach zaplanowano na lipiec. W Europie to auto pojawi się nieco później
Geely zapewne stworzy tutaj nowy model sprzedaży, który ułatwi dostęp do Zeekra. Za serwis odpowiadać będzie z pewnością Volvo, które już teraz serwisuje też Lynk&Co i Polestary w wybranych krajach.