Audi A6 C9 2026. Do 367 KM, blisko 5 metrów długości, z technologią MHEV Plus na pokładzie
Tym razem już bez tajemnic: oto nowe Audi A6 C9. Ma technologię MHEV Plus na pokładzie, jest większe, oferuje skrętną tylną oś i wiele innych ciekawych rozwiązań.
O nazwie wiemy już wszystko, wygląd także nie jest dla nas tajemnicą. Czas więc zajrzeć "pod nadwozie" i zobaczyć co oferuje nowe Audi A6 C9. Kolejna generacja tego modelu zyskała wiele nowoczesnych rozwiązań, w tym system MHEV Plus, który zapewnia bardzo niskie zużycie paliwa. Na start w ofercie pojawią się trzy silniki, ale gama szybko powiększy się o kolejne propozycje.
Audi A6 C9 2025 ma 4,99 metra długości i jest o 6 cm dłuższe od poprzednika
Dodatkowe centymetry ukryto w zwisach, gdyż sam rozstaw osi na poziomie 2927 mm jest dokładnie taki sam, jak w poprzedniku. Nie mówimy tutaj jednak o konstrukcji schodzącej z rynku generacji. Nowy model powstał na zaktualizowanej platformie, nazywanej obecnie Premium Platform Combustion. Pod tą nazwą kryje się konstrukcja, którą dostosowano do najnowszych systemów hybrydowych, a także do wielu ciekawych rozwiązań z zakresu dynamiki jazdy, które są tutaj obecne.
Na początek na rynek wjeżdża Audi A6 Avant C9, ale w ślad za nim podąża wariant Limousine, który niebawem poznamy. Kombi oferuje od 466 do 503 litrów pojemności bagażnika. Tylne siedzenia składają się w proporcjach 40:20:40 i umożliwiają wygodny załadunek dużych przedmiotów. Po całkowitym złożeniu oparć tylnych siedzeń pojemność bagażowa wzrasta do 1534 litrów.
Wnętrze nowego A6 korzysta z elementów, które znamy już z Q5, A6 E-Tron i Q6 E-Tron. Tutaj jednak Audi postawiło na nieco lepsze tworzywa i ładniejsze wykończenie detali, w tym boczków drzwi. Multimedia, jak i cała elektronika, bazują na architekturze E³ 1.2, która zapewnia stałą łączność z siecią i pozwala na zdalne aktualizacje.
Audi A6 C9 z systemem MHEV Plus. Znajdziemy go w silnikach 2.0 TDI i 3.0 TFSI V6
Technologia mild hybrid MHEV Plus w wydaniu Audi jest mocno rozwinięta względem tego, co kojarzymy z innych samochodów. To rozwiązanie znajdziemy w dwóch silnikach: 2.0 TDI o mocy 150 kW (204 KM) i w sześciocylindrowym 3.0 TFSI o mocy 270 kW (367 KM).
System MHEV plus wspomaga silnik spalinowy, zwiększa wydajność i komfort jazdy, oraz redukuje emisję dwutlenku węgla. System składa się z trzech głównych komponentów: akumulatora 48V, rozrusznika-alternatora napędzanego paskiem (BAS) oraz generatora układu napędowego (PTG) ze zintegrowaną elektroniką mocy.
PTG umożliwia w pełni elektryczne parkowanie i manewrowanie. A6 Avant porusza się również na napędzie elektrycznym podczas powolnej jazdy w mieście, w korkach lub poza miastem podczas swobodnego toczenia się. Ponadto PTG generuje dodatkowy moment obrotowy do 230 Nm i moc do 18 kW (24 KM) podczas ruszania lub wyprzedzania. Podczas hamowania PTG może odzyskać do 25 kW energii.
Można więc powiedzieć, że MHEV Plus jest krokiem w kierunku klasycznej hybrydy (pod kątem wydajności i możliwości jazdy na prądzie), ale nie ma tak dużej baterii trakcyjnej i osobnej większej jednostki elektrycznej.
Poza tymi dwoma silnikami, w ofercie będzie też jednostka 2.0 TFSI 204 KM
Bazowa benzynowa wersja zapewni solidne osiągi i niskie zużycie paliwa, ale nie pochwali się już jazdą na prądzie. Niemniej Audi podkreśla, że możliwości tego silnika są bardzo duże. Oczywiście połączycie go także z napędem quattro - podobnie jak pozostałe warianty.
Nowością jest sztywniejszy progresywny układ kierowniczy, wersje z napędem quattro mogą zyskać układ czterech skrętnych kół
Przy niskich prędkościach tylne koła skręcają się do pięciu stopni w przeciwnym kierunku do kół przednich. Samochód jest dzięki temu bardziej zwinny w ruchu miejskim i w ciasnych zakrętach, a promień skrętu zmniejsza się o nawet jeden metr. Przy średnich i wyższych prędkościach tylne koła skręcają w tym samym kierunku.
Największe zmiany w układzie kierowniczym to inaczej zaprojektowany drążek skrętny, sztywno przykręconą przekładnia kierownicza i sztywniejsze tuleje wahaczy. Pochylenie kół na przedniej osi zostało również nieznacznie zwiększone.
W parze z tym wszystkim idą trzy rodzaje zawieszenia, dostępne w zależności od wersji silnikowej i od wyposażenia:
- standardowe zawieszenie
- sportowe zawieszenie, które obniża nadwozie o 20 milimetrów (standard z pakietem zewnętrznym S line)
- adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z elektronicznie sterowanym tłumieniem
Nowe Audi A6 Avant chwali się słowem "aerodynamika"
Nadwozie zoptymalizowano pod tym kątem, uzyskując świetny współczynnik oporu powietrza (na poziomie 0,25). Stylistyka jest rozwinięciem koncepcji z dotychczasowych modeli, w tym ze spalinowego A5 i poprzedniego A7. Całość prezentuje się naprawdę zgrabnie i może wpaść w oko.
Do wyboru będzie aż 11 kolorów w standardowej ofercie Audi A6. Gamę otwiera darmowy odcień "biały Arkona". Kolory biały Glacier, czarny Mythos i szary Chronos są dostępne jako wykończenia metaliczne, a w ofercie są też kolory czerwony Grenadine, srebrny Florett, niebieski Firmament i brązowy Madeira.
Wybór uzupełnia zupełnie nowy kolor zielony Midnight, a także niebieski Ascaris Metallic i szary Daytona, które są dostępne wyłącznie dla wersji S line. Edition One, limitowany model specjalny w kolorze Madeira Brown, połączony z czarnym pakietem nadwozia i 21-calowymi kołami, będzie dostępny w ofercie przez rok.
W nadkolach znajdziecie zaś felgi w rozmiarze od 18 do 21 cali. Te najmniejsze będą oczywiście w bazowych wersjach, zaś modele S-Line i flagowe warianty zyskają 20 i 21-calowe koła.
Ile kosztuje nowe Audi A6 C9?
Zamówienia na ten model można składać od marca 2025 roku. Cena wersji z podstawowym silnikiem TFSI 150 kW będzie zaczynać się od 58 000 euro w Niemczech. Cena 2.0 TDI z technologią MHEV plus będzie startować od 61 700 euro. Pierwsze pojazdy trafią do klientów pod koniec maja 2025 roku. Za kilka dni poznamy też polski cennik tego samochodu.