Audi jest jak dobry DJ. Kluczowe są dobre dźwięki, złe trzeba wycinać

Audi dość poważnie podchodzi do tematu dźwięków, które słyszymy w samochodach. Każdy z nich ma znaczenie i jest starannie... projektowany.

Każda marka premium podczas projektowania nowego auta przykłada ogromną rolę do dźwięków. Mało kto jednak dzieli się swoimi sekretami i ciekawostkami na temat pewnych rozwiązań. Audi postanowiło uchylić rąbka tajemnicy i pokazało jak kreuje odbiór nowych modeli.

Według Audi każdy dźwięk się liczy

Myśleliście, że "cyknięcie" pokrętła od klimatyzacji lub przycisku to przypadek? Nic bardziej mylnego. Nawet takie dźwięki są starannie dobierane, tak aby budziły odpowiednie odczucia. Tutaj ogromną rolę ma psychologia, która wbrew pozorom jest niezbędnym składnikiem projektowania każdego samochodu.

My, ludzie, mamy taką dziwną tendencję do preferowania pewnych rzeczy. Lubimy poszczególne kolory, zapachy, smaki i właśnie dźwięki. Każdy ma swoje upodobania, ale pojawia się też jakieś spektrum, które mniej więcej pokrywa się u wszystkich. I to właśnie tutaj musi zmieścić się marka tworząca auto.

Audi swoje auta testuje w specjalnym studio, gdzie dopracowywane są brzmienia poszczególnych elementów. Komunikat ostrzegawczy z systemu multimedialnego, "cykanie" kierunkowskazów i sygnał niezapiętych pasów to kluczowe kwestie, niesamowicie wpływające na odbiór auta.

A to nie wszystko, gdyż poza tym ważna jest także amplifikacja odpowiednich dźwięków. Na przykład w sportowych wersjach każdy chce słyszeć wydech. Nie jest to problemem, aczkolwiek przy dobrze wyciszonej kabinie wymusza odrobinę ekwilibrystyki. Jednocześnie w czasie jazdy kluczowe jest delektowanie się ciszą i dobrym wygłuszeniem szumu opływającego wiatru.

Audi dźwięk

Tutaj przydaje się funkcja noise cancellingu, znana chociażby z wielu słuchawek. Odpowiednie przeciwdźwięki emitowane w kabinie pozwalają na wyizolowanie poszczególnych odgłosów, zwiększając tym samym komfort podróżowania.

A co zrobić, aby auto nie trzeszczało?

Tutaj Audi wykorzystuje specjalne urządzenie, które wprowadza samochód w mikrowibracje. Dzięki temu łatwo i szybko można sprawdzić jak wypada spasowanie auta i gdzie trzeba wprowadzić poprawki. Ważne są także testy na różnych rodzajach nawierzchni, umożliwiające sprawdzenie wygłuszenia nadkoli i sprawdzenie hałasu generowanego przez różne rodzaje opon.

To bez wątpienia jedna z bardziej fascynujących części etapu projektowania auta. Dzięki niej tak naprawdę uzyskujemy konkretny wizerunek samochodu, który wpływa na jego odbiór przez klientów.