Audi RS3 2022 ma 400 KM, 5 cylindrów i driftuje, bo tak trzeba
Poznajcie nowe Audi RS3. Wyglądem nie zaskakuje, silnik ma znajomy, ale za to potrafi teraz zostawić za sobą chmurę białego dymu z opon.
Po co eksperymentować, skoro posiada się sprawdzony przepis na sukces? Audi RS3 powraca w nowej odsłonie. Nie jest ona odkrywcza, ale wnosi nieco świeżości w ten model. Czego się tutaj spodziewać, co dostaniemy i czego może zabraknąć?
Audi RS3 2022 ma niezmiennie 400-konne 2.5-litrowe R5 pod maską
To bez wątpienia największa zaleta tego auta. Choć jego sterylny wygląd i charakter nieco kłóci się z temperamentem tego silnika, to jednak trzeba oddać Audi jedno - od lat wiernie trzyma się tego silnika. A w dobie redukcji cylindrów i elektryfikacji każda porządna jednostka spalinowa to dobra rzecz.
Tutaj dostajemy 400 KM i 500 Nm, a moc trafia na wszystkie cztery koła dzięki napędowi Haldex i poprawionej 7-biegowej skrzyni S-Tronic. Mocy może i jest mniej niż na przykład w Mercedesie-AMG A 45 S, ale to marka z Ingolstadt będzie mogła zgarnąć puchar za najlepsze przyspieszenie. RS3 wgryza się w asfalt i katapultuje się do 100 km/h w 3,8 sekundy. Licznik zatrzyma się nawet na wartości 290 km/h, choć wymaga to sowitej dopłaty do pakietu RS Driver.
Ważne jest też to, że Audi RS3 2022 ma lepiej jeździć
Poprzednia generacja była skuteczna, ale nie należała do angażującej i wybitnej w zakrętach. Teraz ma się to zmienić. Jak? Wszystko za sprawą układu wektorowania momentu obrotowego. Dzięki zastosowaniu tej technologii auto będzie pewniejsze w zakrętach i zachowa większą stabilność, niwelując podsterowność.
Zupełnie inaczej wygląda kwestia nadsterowności. Ta może zostać teraz wymuszona za pomocą trybu do driftu (RS Torque Rear), który przekierowuje więcej mocy na tylne koła. Dzięki temu efektowne poślizgi stają się możliwe do wykonania.
RS3 obniżono o 10 mm względem modelu S3, a koła ustawione są w większym negatywie. Dzięki temu udało uzyskać się najlepszą przyczepność i najbardziej emocjonującą konfigurację prowadzenia auta. Do wyboru jest oczywiście standardowe i adaptacyjne zawieszenie. Bez wątpienia to drugie będzie najpopularniejszym wyborem.
Kluczowe są też hamulce. Seryjnie dostajemy tarcze o średnicy 375 mm z przodu i 310 mm z tyłu., Odchudzono je o 10 kg względem rozwiązania z poprzednika, co obniża masę nieresorowaną. Kolejne 10 kg możemy zrzucić decydując się na ceramikę. Wówczas przednie tarcze mają 380 mm średnicy, a ich skuteczność przyda się na torze wyścigowym.
A czym w kwestii stylistyki wyróżnia się Audi RS3 2022?
To proste - zderzakami, grillem i poszerzeniami nadwozia. Przód zyskał czarny grill, duże wloty powietrza i nowe lampy. Światła LED MATRIX standardowo mają unikalną sygnaturę świetlną, która zawiera element "wyścigowej szachownicy". Na przednich błotnikach w oczy rzucają się wspomniane poszerzenia (podobnie i z tyłu), a tylny zderzak kryje duże końcówki wydechu i dyskretną lotkę.
W kabinie z kolei pojawiły się sportowe fotele i mnogość czerwonych wstawek. Cyfrowe wskaźniki i topowe multimedia to oczywiście standard.