Siedem aut mających geny Porsche, ale nie noszących logotypu marki

911, 959, Cayman, Boxster - modele Porsche znacie zapewne na pamięć. A wiecie, że marka ta stworzyła też wiele ciekawych projektów dla innych marek? To właśnie dzięki nim powstało wiele intrygujących i legendarnych samochodów.

Porsche to nie tylko marka, która stworzyła wiele legendarnych aut. Przez lata marka ze Stuttgartu znana była także jako biuro inżynierskie, które wspomagało innych producentów przy tworzeniu ich samochodów. Niemcy poniekąd wciąż się tym zajmują, choć już nie w takim stopniu, jak kilkadziesiąt lat temu. Poznajcie więc siedem aut, powstałych właśnie dzięki doświadczeniu i wiedzy Porsche.

1. Audi RS2

To jeden z najwspanialszych projektów w historii marki z Ingolstadt. Audi RS2 cały czas zaskakuje swoimi możliwościami. Przyspieszenie tego auta przeszło do historii, a jego właściwości jezdne wciąż imponują. A wszystko to dzięki Porsche. Audi zapukało do drzwi kolegów ze Stuttgartu, prosząc ich o wsparcie przy tym kluczowym projekcie. Oczywiście duża w tym zasługa Ferdinanda Piëcha, wnuczka Ferrego Porsche i szefa Audi w tamtych latach.

Audi RS2

 

W każdym razie twórcy 911-ki z RS2 wycisnęli wszystko, co się dało. 2,2-litrowa jednostka R5 dostała większe turbosprężarki, przebudowano też zawieszenie i układ hamulcowy. W nadkola wciśnięto charakterystyczne felgi, a auto przyozdobiono szeregiem unikalnych dodatków. Efektem jest samochód, który teraz bardzo szybko zyskuje na wartości i staje się rozchwytywanym klasykiem.

2. Mercedes 500E W124

Koledzy z Mercedesa do siedziby Porsche nie mieli długiej drogi. Wyzwanie, które im rzucili, było już jednak dużo bardziej imponujące. Chodziło o wpasowanie silnika M119, czyli 5-litrowego V8, do modelu W124. Teoretycznie łatwizna, nieprawdaż?

Mercedes 500E

Nic bardziej mylnego. Najmocniejszy wariant wymagał przebudowania zawieszenia. Na deser dorzucono poszerzone nadkola, które mogły skrywać znacznie większe i oczywiście szersze felgi.

Mercedes był uradowany efektem końcowym, ale jednocześnie odkrył, że w swoim własnym zakładzie nie będzie w stanie składać tego samochodu. Dlatego właśnie wszystkie Mercedesy 500E (i później E500) budowano w Zuffenhausen, w zakładzie Porsche. I była to głównie ręczna robota.

3. SEAT Ibiza System Porsche

Niemal każdy kojarzy istnienie SEAT-a z charakterystycznym napisem "SYSTEM PORSCHE" pod maską. Ale czym był ten mityczny system?

System Porsche

Otóż chodzi o układ zmiennych faz rozrządu, który opracowała marka z Zuffenhausen. Dzięki niemu mała Ibiza nie tylko oferowała dobre osiągi i niskie zużycie paliwa, ale także miała rewelacyjną dynamikę. Niemcy przy okazji pogrzebali przy układzie wtryskowym i przy skrzyni biegów.

4. Opel Zafira A

Zaraz zaraz, Zafira? Ten nudny minivan?

Tak, właśnie ten samochód powstał dzięki Porsche. General Motors i Opel wybrali się do Zuffenhausen, aby zlecić tam pełen program rozwoju tej konstrukcji. I tak oto firma, która produkowała model 911, dowodziła całym procesem rozwoju i testowania Zafiry.

Porsche Opel Zafira

5. Chevrolet Epica

To był ciekawy samochód z bardzo dziwnym silnikiem. Mało kto wie, że jednostka 2.0 i 2.5 to sześciocylindrowe rzędówki. Ich opracowanie zlecono właśnie Porsche. Te niezbyt wysilone konstrukcje cieszą się sporą niezawodnością i podobno lubią LPG.

Porsche Chevrolet Epica

6. Łada Samara

Nawet komuniści doceniali zdolności Porsche. Marka z Zuffenhausen została zaproszona do współpracy przy opracowywaniu Samary. Tutaj zaczyna się ciekawa plątanina faktów. Niemcy swojego udziału w tym projekcie nigdy nie ukrywali, ale Rosjanie już mniej chętnie ujawniali takie informacje.

Wiadomo, że niemiecka strona odpowiadała za głowicę i ponoć za projekt zawieszenia. Kilka lat później stworzyła też Samarę T3, czyli wersję przygotowaną do udziału w rajdzie Paryż-Dakar.

Łada Samara Porsche

7. Renault Clio V6

O historii tego fascynującego modelu już dla Was pisaliśmy. Jaki udział w tym projekcie mieli Niemcy? Otóż spory, choć dopiero przy wersji po liftingu.

Francuzi chcieli wycisnąć z 3-litrowego V6 więcej mocy. O pomoc poproszono więc właśnie markę z Zuffenhausen, dzięki której za plecami kierowcy i pasażera znalazło się aż 255 KM.

Porsche Clio V6

Teraz za takie projekty odpowiada firma Porsche Engineering

W 2001 roku Niemcy wydzielili ze swoich struktur osobną spółkę, która odpowiada za wewnętrzne i zewnętrzne zlecenia. Zlokalizowano ją w Weissach, przy centrum rozwojowym. Od 2012 roku to właśnie ona jest też właścicielem legendarnego toru Nardò we Włoszech