Oto ciuchciobus, czyli autobus i szynobus. Tak, w jednym
Japończycy opracowali pojazd, który idealnie sprawdziłby się w Polsce. Poznajcie autobus, który może też być szynobusem. Jest fenomenalnym rozwiązaniem!
Kolej w Polsce to temat na długą dyskusję przy kilku szklankach piwa. Nie sądzę, że ktokolwiek po dobrej sylwestrowej zabawie ma ochotę na kolejne trunki, więc tym razem będzie krótko i treściwie. Oto autobus i szynobus w jednym. Rozwiązanie idealne, które opracowali Japończycy. Szczerze mówiąc widzę dla niego zastosowanie w Polsce - już tłumaczę Wam jakie.
Trochę drogami, trochę po torach, czyli autobus idealny
Jak pewnie wiecie w Polsce nie brakuje zapomnianych tras kolejowych. W latach osiemdziesiątych rozpoczęła się powolna degradacja wielu połączeń, dzisiaj pozostających już tylko wspomnieniami zarośniętymi krzakami i trawami. Dla wielu miejscowości i wsi takie połączenia były oknem na świat, a teraz - w czasach powszechnego wykluczenia transportowego - przypominają te "nieco lepsze" komunikacyjnie czasy dla pewnych miejsc.
Japończycy zauważyli, że przy ich fantastycznie rozwiniętej sieci kolejowej idealne byłoby połączenie autobusu i szynobusu. Oczywiście zdecydowano się więc na stworzenie odpowiedniego pojazdu. Mieści on nieco ponad 20 osób, napędzany jest prostym dieslem i na drogach może osiągnąć nawet 100 km/h.
Pod spodem ukryto zaś otwierane podwozie kompatybilne z torami kolejowymi. W zaledwie 15 sekund po zajęciu właściwej pozycji zwykłe koła "odrywają się" od ziemi, a auto może poruszać się trasami przygotowanymi dla pociągów. Nie potrzebuje przy tym zasilania z sieci, co jest dużą zaletą i zapewnia sporą autonomię.
W Japonii te autobusy-szynobusy mają być ułatwieniem w komunikacji pomiędzy prefekturami Tokushima i Kochi. Pomiędzy nimi może poruszać się po pustych i niezakorkowanych trasach kolejowych. Z kolei w punktach docelowych zjedzie na asfalt, aby dotrzeć do mniejszych miejscowości.
Dokładnie tak samo widziałbym to w Polsce - lekko odświeżone trasy kolejowe mogłyby posłużyć jako główne nitki łączące konkretne wsie i miejscowości, a na miejscu takie busy bez problemu docierałyby do miejsc, w których nigdy nie było połączenia kolejowego. Powinno to być szybsze i praktyczniejsze. Jesteście zaintrygowani?
Autobus - szynobus służy Japończykom od 25 grudnia
Póki co nowa konstrukcja zbiera pochlebne opinie. Jedyną jej wadą jest długi przedni zwis. Kryje się tam chowane podwozie, wykorzystywane podczas jazdy po torach. Przez to ten autobus ma problem z pokonywaniem stromych podjazdów i ciasnych skrętów.