Ta bateria sama się gasi, jest bezpieczniejsza i znosi trudną eksploatację. Witajcie w przyszłości

Bateria, która może sama się ugasić, ponad 1000 cykli nie wpływa drastycznie na jej wydajność i oferuje solidny zapas energii? To nie jest scenariusz filmu science-fiction, a wynalazek z Korei.

  • W Korei Południowej powstała bateria, która jest w stanie samoczynnie się ugasić
  • Zapewnia nie tylko wyższy poziom bezpieczeństwa, ale jest także wydajniejsza
  • Ma ogromny potencjał na stworzenie dużego przełomu w branży

Cały czas najsłabszym ogniwem każdego samochodu elektrycznego jest jego bateria. Choć na rynku nie brakuje coraz nowocześniejszych konstrukcji, to wciąż jest wiele do poprawy - zwłaszcza w kwestii bezpieczeństwa i wydajności.

Naukowcy z Daegu Gyeongbuk Institute of Science and Technology (DGIST) w Korei opracowali nowatorską baterię litowo-metalową z potrójną warstwą elektrolitu polimerowego. Jest ona zdolna do samodzielnego gaszenia się w przypadku pożaru.

Zaraz zaraz, co? Bateria, która sama się ugasi?

Owszem - to rozwiązanie wbrew pozorom jest możliwe do zrealizowania. Tradycyjne baterie z elektrolitem polimerowym są narażone na tworzenie się dendrytów litowych podczas cykli ładowania i rozładowania, co zwiększa ryzyko zwarć i pożarów.

Aby temu zapobiec, zespół DGIST zaprojektował potrójną warstwę elektrolitu: miękkie zewnętrzne warstwy zapewniające dobry kontakt z elektrodami oraz wytrzymałą środkową warstwę wzmacniającą strukturę baterii. Dodatkowo, elektrolit wzbogacono środkiem ogniochronnym (decabromodifenyl etanem), wysokim stężeniem soli litu oraz zeolitem, co zwiększa jego stabilność i wytrzymałość.

Bateria litowo-metalowa

Innowacyjna konstrukcja baterii nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale także wydłuża jej żywotność. Według badań, bateria zachowuje około 87,9% swojej pojemności po 1000 cyklach ładowania i rozładowania. To stanowi znaczną poprawę w porównaniu z obecnymi technologiami. Dodatkowo, w przypadku pożaru, bateria potrafi samodzielnie się ugasić, co czyni ją wyjątkowo bezpieczną.

Dr Kim Jae-Hyun, główny badacz projektu, podkreśla, że to odkrycie może znacząco przyczynić się do komercjalizacji baterii litowo-metalowych z elektrolitami polimerowymi. Mogą one oferować jednocześnie zwiększone bezpieczeństwo i efektywność w urządzeniach magazynujących energię.

Nie oznacza to, że od razu dostaniemy superbaterię

Pewne jest jednak to, że najwięksi gracze mogą zainteresować się taką technologią. Tajemnicą pozostaje jedynie kwestia kosztów. Koreańczycy twierdzą, że ich rozwiązanie sprawdza się doskonale nie tylko w samochodach. Widzą potencjał również w telefonach i w wielu innych specjalistycznych urządzeniach. Potencjał do komercjalizacji jest więc ogromny.