Wyścigowe BMW M Hybrid V8 stało się dziełem sztuki. BMW Art Car wraca do korzeni
Ten samochód skręci niejeden kark podczas 24-godzinnego wyścigu w Le Mans. BMW M Hybrid V8 dołącza do rodziny Art Car, a za projekt malowania nadwozia odpowiada utalentowana artystka Julie Mehretu.
Czy sztuka może iść w parze z motorsportem? BMW w ramach projektu Art Car od lat pokazuje, że jest to idealne połączenie. Wszystko zaczęło się w 1975 roku, kiedy to Alexander Calder pomalował wyścigowe BMW 3.0 CSL w charakterystyczny dla swojego stylu sposób. Później ta koncepcja była rozwijana w kolejnych latach. W 1976 Frank Stella stworzył unikalne wcielenie modelu 3.0 CSL. Rok później, w 1977 Roy Lichtenstein upięknił BMW 320 z grupy 5. Nie sposób też pominąć BMW M1 z grupy 4, stworzonego przez Andiego Warhola. Na liście Art Carów jest już 19 maszyn, a teraz dołącza do niej numer 20 - BMW M Hybrid V8.
Malowanie dla tego auta opracowała Julie Mehretu, znana nowojorska artystka. Przestrzeń, ruch i energia zawsze były głównymi motywami w twórczości Julie Mehretu. Przy projektowaniu 20. edycji BMW Art Car po raz pierwszy przełożyła dwuwymiarowy motyw malarski na trójwymiarowe dzieło.
BMW M Hybrid V8 w malowaniu Julie Mehretu wystartuje w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans
Za jego kierownicą usiądzie fabryczny zespół BMW w składzie Sheldon van der Linde, Robin Frijns i René Rast. Dwudziesty Art Car pojedzie na torze z numerem 20. Oficjalny wyścigowy debiut zaplanowano na 15 czerwca, jednak już wcześniej, w najbliższy weekend, ujrzy światło dzienne podczas Concorso d'Eleganza w Villi d'Este nad jeziorem Como.
BMW M Hybrid V8 startuje w kategorii hypercar
Jest to auto zbudowane dokładniej według kryteriów klasy LMDh, łączonej także z LMH. Oznacza to, że za projekt nadwozia odpowiada jeden z czterech dostawców - Multimatic, Dallara, Oreca lub Ligier. BMW wybrało Dallarę, która buduje także samochody dla Cadillaca.
Sercem tego samochodu jest silnik V8, przygotowany przez markę, który połączono z układem hybrydowym firmy Bosch (takim samym w każdym aucie LMDh). Auto wyjściowo waży 1030 kilogramów, a łączna moc napędu to 500 kW. Tutaj zmiany wprowadzane są w ramach regulacji Balance of Power (BoP), które pozwalają na wyrównanie rywalizacji pomiędzy samochodami.
24-godzinny wyścig w Le Mans wystartuje 15 czerwca o godzinie 16.