Chińczycy wchodzą do wielkiej piaskownicy. Chcą powiedzieć innym "adios!"
Tak, Chińczycy zrobili właśnie odlotowy samochód, którego naturalnym środowiskiem jest pustynia. I tak, jest to supersamochód - GAC Hyptec SSR Baja.
A więc myśleliście, że Chińczycy nie mają ambicji do podboju segmentu supersamochodów? Nic bardziej mylnego. Co prawda póki co atakują go głównie elektrykami, aczkolwiek jeden z koncernów szykuje także pierwszą hybrydę z V8, oczywiście centralnie umiejscowionym. Póki co jednak większość firm bawi się głównie formą, tak jak GAC, który wjeżdża do Polski. Ich nowy projekt, GAC Hyptec SSR Baja, jest wybitnie szalony i zarazem bardzo ciekawy.
Ostatnie lata pokazały, że klienci oczekują od supersamochodów czegoś więcej niż tylko osiągów na asfalcie. Porsche i Lamborghini już udowodniły, że takie auta mogą bawić się w offroadzie. Nawet Ford przyznał, że rozważa stworzenie własnego 1000-konnego modelu gotowego do jazdy po piasku i żwirze. Teraz do grona śmiałków dołącza GAC.
GAC Hyptec SSR Baja ma być "zabawką do piaskownicy". Konkurentom mówi "adios!"
Nowy koncept zbudowano w oparciu o model Aion Hyper SSR, który seryjnie przyspiesza do 100 km/h w mniej niż 2 sekundy. Wersja Baja otrzymała jednak zupełnie inne zadanie. Ma radzić sobie w ekstremalnych warunkach pustynnych i rajdowych. Dlatego konstruktorzy zastosowali podniesione zawieszenie, masywne terenowe opony oraz zestaw poszerzeń i osłon. Do tego doszły boczne stopnie i liczne dodatkowe reflektory.
Projektanci GAC odwołali się do klimatu Los Angeles. W ich opinii jest to miasto, które uznali za naturalne środowisko tego auta. Swoją drogą to ciekawe określenie, gdyż Las Vegas zdaje się być lepszym wyborem.
Na nadwoziu pojawiły się kolorowe grafiki przypominające, według producenta, street art. Maskotką modelu został kaktus Mr. Pincho, a na klapie pojawiło się logo „EVNONOIL”, będące grą słów z klasycznym emblematem Pennzoil. Są też dyskretne nawiązania do klasycznych malowań samochodów sportowych.
Wnętrze w wyścigowym klimacie
Kabina, do której dostajemy się przez drzwi unoszone do góry, została zaprojektowana w minimalistycznym stylu. Znalazła się w niej klatka bezpieczeństwa i sportowe fotele przypominające legendarne Recaro CS Spectrum, ale z siedziskami inspirowanymi tradycyjnymi meksykańskimi kocami serape.
Kierownica ma spłaszczony kształt, a przed oczami kierowcy znajduje się cyfrowy zestaw wskaźników. Wnętrze uzupełnia Alcantara, odkryte włókno węglowe oraz system gaśniczy i kolorowa siatka bezpieczeństwa.
Czy GAC Hyptec SSR Baja powstanie w produkcyjnej formie? Wątpimy w to, choć być może jeden egzemplarz faktycznie spróbuje podbić słyny wyścig Baja. Chińczycy pokazują jednak, że mają ogromne ambicje i są gotowi pojawić się w wielu nietypowych segmentach na rynku.


