Chińskie marki zdobywają rynek europejski. Wzrost sprzedaży o blisko 150%, MG przebija Volvo
Chińskie marki nie tylko zadomowiły się w Europie, ale zaczynają odkrajać sobie coraz większy kawałek tortu. Wyniki są naprawdę imponujące - i w pewnym sensie przerażające.
We wrześniu 2025 roku chińscy producenci samochodów osiągnęli rekordowy poziom udziału rynkowego w Europie - to aż 7,4 procent. Zatem udział ten ponad dwukrotnie przewyższył wynik sprzed roku, gdy wynosił 3,3 procent. Tym samym chińskie marki przeszły z pozycji niszowej do roli istotnego uczestnika europejskiej konkurencji motoryzacyjnej.
Chińskie marki w Europie. Trzy koncerny rozdają karty
Największy wpływ na ten wynik miały trzy marki: MG, BYD oraz Chery. Odpowiadają one za 83 procent całej sprzedaży chińskich producentów w Europie. Sprzedaż chińskich marek osiągnęła 90 571 sztuk, co oznacza wzrost o 149 procent rok do roku, podczas gdy cały rynek urósł jedynie o 11 procent.
BYD zanotował 24 336 rejestracji (+20 000 r/r), przy czym kluczową rolę odegrał SUV typu PHEV, Seal U. MG pozostało najlepiej sprzedającą się chińską marką z wynikiem 33 536 sztuk (+77%). Z kolei Chery, obejmujące marki Jaecoo i Omoda, osiągnęło spektakularny wzrost sprzedaży, aż o 862 procent rok do roku. Udało się to osiągnąć głównie dzięki modelowi Jaecoo 7, który osiągnął poziom sprzedaży, sięgający 9 000 sztuk miesięcznie.
Hybrydy na prowadzeniu, elektryki w odwrocie
W obliczu europejskich ceł na samochody elektryczne, producenci chińscy modyfikują strategię produktową. W rezultacie udział hybryd plug-in w ich sprzedaży wzrósł z 3 do 29 procent w ciągu zaledwie roku. Równocześnie udział pojazdów elektrycznych spadł z 48 do 32 procent, natomiast udział klasycznych hybryd zwiększył się z 13 do 21 procent.
Europejskie i azjatyckie marki mają się czego bać
Rosnąca sprzedaż przekłada się na awans chińskich producentów w klasyfikacjach rynkowych. MG zajęło 15 miejsce, wyprzedzając marki takie jak Volvo i Nissan. BYD uplasował się przed Fiatem, natomiast Jaecoo wyprzedziło Land Rovera.
Ten rok będzie pełen rekordów dla chińskich marek
Od stycznia do września 2025 roku sprzedaż chińskich marek osiągnęła 522 587 sztuk. Oznacza to wzrost o 83 procent w skali rok do roku oraz zwiększenie udziału rynkowego do 5,3 procent, wobec 2,9 procent rok wcześniej. Ponadto trzy największe marki, MG, BYD i Chery, przy utrzymaniu dotychczasowego tempa mają szansę przekroczyć próg pół miliona sztuk rocznej sprzedaży na rynku europejskim.
Chińczycy wywęszyli dobry biznes
Najlepszym ruchem ze strony firm z Państwa Środka było ekspresowe przesunięcie uwagi z samochodów elektrycznych na dużo bardziej atrakcyjne dla Europejczyków propozycje. Inwestycje w wydajne hybrydy, które są dużo tańsze od europejskich i azjatyckich odpowiedników, to strzał w dziesiątkę.
Widać to właśnie po sprzedaży kluczowych modeli. Co więcej, kolejne marki inwestują w hybrydy nie wymagające ładowania z gniazdka - a to jest coś, co przyciąga dużą uwagę. Hybrydy plug-in z kolei często są dużo wydajniejsze od tych europejskich i azjatyckich, co także przyciąga wiele osób do salonów.


