Cupra Formentor VZ5 ukradła Audi 5-cylindrowy silnik. Z zakupem trzeba się pospieszyć

Ma 390 KM, napęd na cztery koła i cudownie brzmiące 5 cylindrów pod maską. Oto Cupra Formentor VZ5, limitowana wersja sportowego SUV-a marki.

Cupra obchodzi w tym roku swoje trzecie urodziny. Hiszpańska marka wydzielona z SEAT-a radzi sobie coraz lepiej, a jej nowe modele zyskują popularność. Aby uczcić te sukcesy stworzono taki oto wynalazek - Cupra Formentor VZ5. Na rynek trafi limitowana liczba egzemplarzy, a każdy samochód wyróżniać się będzie zastosowanym silnikiem.

Cupra Formentor VZ5 korzysta z 5-cylindrowej jednostki 2.5 TFSI

Można śmiało powiedzieć, że jest to bliski kuzyn Audi RS Q3. Z autem z Ingolstadt Cuprę łączy bowiem nie tylko silnik, ale i platforma MQB. Hiszpańskie auto jest jedynie nieco słabsze - względem Audi ucięto mu 10 koni mechanicznych i oferuje 390 KM oraz 480 Nm momentu obrotowego. Moc trafia na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 7-biegowej przekładni DSG.

Cupra Formentor VZ5 Cupra Formentor VZ5 2021

Możliwości tego auta są naprawdę imponujące. Sprint do setki zajmuje zaledwie 4,2 sekundy (a realnie pewnie nieco mniej czasu), a prędkość maksymalna to 250 km/h. Nikt więc nie powinien narzekać na osiągi.

Różnice w wyglądzie są niewielkie. Cupra Formentor VZ5 jest obniżona o 10 mm względem wersji z silnikiem 2.0 TSI. Dorzucono też tutaj znacznie skuteczniejszy układ hamulcowy. Tarcze mają 18 cali, zaś standardowe 4-tłoczkowe zaciski zastąpiły nowe, 6-tłoczkowe. Cały system przygotowała firma Akebono.

Cupra Formentor VZ5 W kabinie nowością są efektowne kubełkowe fotele (dostępne na liście opcji)

Aby wpasować większe tarcze konieczne było zastosowanie 20-calowych alufelg. Dostały one ciekawy wzór i charakterystyczną kolorystykę, która nawiązuje do barw marki.

Poza tym wyróżnikiem jest tutaj tylny dyfuzor z czterema końcówkami wydechu. Zamocowano je w charakterystyczny sposób, przypominający nieco rozwiązanie z Lexusów z serii F.

Cupra Formentor VZ5 nie będzie dostępna w regularnej sprzedaży

Hiszpańska marka ograniczyła produkcję do zaledwie 7 000 egzemplarzy. Tym samym chętni powinni ustawić się dość szybko w kolejce. Polskie ceny nie są jeszcze znane, ale w Niemczech Cupra jest zauważalnie tańsza od Audi RS Q3. Sprawia to, że Formentor staje się wyjątkowo atrakcyjną ofertą. Pięciocylindrowy silnik to jedna z lepszych konstrukcji Audi, a jej możliwości (także tuningowe) są niesamowicie duże. Sprzedaż tego samochodu ruszy dopiero w czwartym kwartale bieżącego roku - o ile oczywiście nie pojawią się większe przeszkody, takie jak brak półprzewodników.